12. marts 2015

Dansk EU-forsker får nordisk forskningspris

FORSKNINGSPRIS

Lektor på Institut for Statskundskab, Rebecca Adler-Nissen, er i dag blevet annonceret som vinder af Nils Klim-prisen 2015 for fremragende samfundsvidenskabelig forskning. Hun får overrakt den nordiske forskningspris i Bergen i juni.

Nils Klim-prisen tildeles årligt lovende forskere under 35 år. Prisen er på 250.000 norske kroner og går til en nordisk forsker, der har udmærket sig med fremragende bidrag inden for samfundsvidenskaberne, humaniora, jura eller teologi.

Rebecca Adler-Nissen
- Adler-Nissen har fornyet disciplinen international politik ved at berige det - overvejende ikke-sociologiske forskningsfelt - med indsigter fra sociologerne Erving Goffman og Pierre Bourdieu. Derudover er hun original i den måde, hun kombinerer feltarbejde og antropologiske metoder med omfattende analyser af diplomatiske processer, siger formand for Nils Klim-prisens fagkomité, Frans Gregersen, professor, dr. phil. ved Københavns Universitet.

Fundament for udvikling af fredeligere relationer

Adler-Nissens forskning kredser især om europæisk integration, og særligt euro-samarbejdet, de danske og britiske forbehold og EU's fælles udenrigspolitik. Hun arbejder også med teoretiske perspektiver på internationale relationer og diplomati.

- Det er en stor ære at modtage denne pris og anerkendelse af mit forskningsfelt på et tidspunkt, hvor verden kæmper med en række internationale konflikter. Det er vigtigt, at vi undersøger årsagerne til disse konflikter, samtidig med at vi udvikler nye teorier og metoder til at fange deres særlige dynamik i en verden med øget gensidig afhængighed og kommunikation. Det er et afgørende fundament for, at vi kan tænke og udvikle mere fredelige international relationer i fremtiden, siger Rebecca Adler-Nissen.

Prisoverrækkelse i Norge

Vinderen af Holbergprisen offentliggøres samtidig med Nils Klim-prisen. Holbergprisen er en international forskningspris på 4,5 mio norske kroner, og den går i år til den britiske forfatter, forsker og kritiker Marina Warner. Hun modtager Holbergprisen 2015 for sit arbejde med at analysere, hvordan fortællinger og myter afspejler deres omgivelser, særligt i forhold til kønsroller og feminisme.

H.K.H. Kronprins Haakon overrækker Holbergprisen og Nils Klim-prisen til de to prismodtagere, når ceremonien finder sted i Bergen, Norge, den 10. juni 2015.