24. marts 2015

Nyt forum skaber dialog mellem erhvervsledere og statskundskabere

BUSINESS

Institut for Statskundskab har etableret et Business Forum med repræsentanter fra dansk erhvervsliv. Sammen med undervisere og studerende fra instituttet skal de se på, hvad der skal til for at flere kandidater fra Statskundskab får job i det private.

- Det er meget positivt, at statskundskabere begynder at vende blikket i retning af den private sektor. Der er ikke længere den samme vækst i beskæftigelsen i den offentlige sektor, som der historisk set har været, og det betyder, at flere statskundskabere i fremtiden må søge nye veje i stedet for den traditionelle vej til statsadministrationen, siger Jens Søndergaard, Senior Vice President, J. Lauritzen.

Statskundskabere har ”brain power”

Jens Søndergaard er medlem af et nyt Business Forum på Institut for Statskundskab og han ser frem til flere statskundskabere i det private. Han mener, erhvervslivet har brug for den ”brain power” som statskundskaberne kan bidrage med, men også, at der er behov for at kandidaterne bliver klædt bedre på til jobmarkedet i det private.

Sammen med tre øvrige erhvervsledere – Inge Berneke, Egon Zehnder International, Poul Blaabjerg, CfL og Carsten Stendevad, ATP – satte Jens Søndergaard netop gang i debatten og dialogen om, hvad der skal til for at flere kandidater fra Institut for Stats-kundskab får job i det private.

Flere konkrete ledelsesværktøjer

Det skete til den første paneldebat den 18. marts, hvor forskere og undervisere fra instituttet mødte op for at udveksle erfaringer og synspunkter med erhvervslederne om uddannelsernes indhold og det private arbejdsmarkeds forventninger til kandidaternes kvalifikationer.

Spørgsmålet om, hvor meget eller hvor lidt kandidaterne skal være klædt ekstra på til det private arbejdsmarked, blev helt centralt:

- I skal fokusere jeres uddannelser på det, I er bedst til som Institut for Statskundskab, men I skal sørge for at give de studerende flere konkrete ledelsesværktøjer med på vejen. I deres efterfølgende karriere vil de få brug for mange andre færdigheder end de får på universitetet, lød budskabet fra Carsten Stendevad, direktør, ATP.

Kinesisk mur mellem sektorer i Danmark

Inge Berneke, partner i konsulentvirksomheden Egon Zehnder International, fremhævede, at Danmark nærmest har en kinesisk mur mellem den offentlige og den private sektor:

- I Danmark er det svært at skifte karrierespor fra det offentlige til det private og omvendt. Derfor bliver de unges første job tit afgørende for, hvor deres fremtidige karriere kommer til at ligge, sagde hun.

Erhvervslederne var enige om at samme mur mellem sektorerne ikke ses i samme grad i udlandet. Poul Blaabjerg, CEO i CfL, ser helst, at vi i Danmark river muren ned og begynder at bygge bro mellem de to sektorer:

- Samfundet har brug for brobyggere mellem det offentlige og det private, og vi har brug for, at I som statskundskabere - med jeres viden om det offentlige - udfylder rollen som den brobygger, lød hans opfordring.

Erhvervledere møder studerende til efteråret

Til efteråret bliver der holdt et møde for statskundskabsstuderende og medlemmerne af instituttets Business Forum. Fremover er det planen, at forummet skal holde to møder årligt for erhvervsledere og undervisere og studerende ved Institut for Statskundskab.

Institutleder Lars Bo Kaspersen
Institut for Statskundskab