11. juni 2015

Prestigefulde priser til forskere på Institut for Antropologi

Lektor Hanne Mogensen modtager Einar Hansen Forskningsfonds "pris for fremragende humanistisk forskning" på 150.000 kroner. Lektor Inger Sjørslev modtager fondens hæderspris

To markante forskere på Institut for Antropologi er modtagerne af dette års priser fra Einar Hansens forskningsfond.
Hanne Overgaard MogensenLektor Hanne Overgaard Mogensen modtager fondens store forskningspris på 150.000 kroner "for fremragende humanistisk forskning". Fonden begrunder tildelingen således:

"Vi har valgt Hanne Overgaard Mogensen som modtager af fondens danske forskningspris på 150.000 kroner for at anerkende det store bidrag hun har ydet til forskning i sundhed og sygdom i Afrika, både som dybtgående, innovativ etnografisk forsker og som samfundsmæssigt engageret antropolog"

Klar og sofistikeret

Lektor Inger Sjørslev modtager fondens hæderspris med den begrundelse, at hunInger Sjørslev "igennem mange år har bidraget markant til forskningen i centrale antropologiske problemstillinger. Samtidig har hun formidlet antropologien uden for den snævre forskerverden på en måde, der på samme tid har været klar og teoretisk sofistikeret".

Einar Hansens forskningsfond blev stiftet af forlæggeren og skibsrederen Einar Hansen i 1991.
I fondens bestyrelse sidder forskere fra Københavns og Lunds universiteter. Fondens formål er at arbejde for samarbejde mellem de to universiteter på hver side af Øresund.

Læs mere om Ejnar Hansens forskningsfond her.