15. januar 2016

Rebecca Adler-Nissen nyt medlem af europæisk tænketank

UDNÆVNELSE

36-årige Rebecca Adler-Nissen, lektor på Institut for Statskundskab, er nyt medlem af den internationalt anerkendte tænketank, European Council on Foreign Relations (ECFR). Tænketanken tæller Europas førende kræfter inden for international politik og hun kommer i selskab med tidligere og nuværende ministre, ledere og forskere som Carl Bildt, Javier Solana, Timothy Garton Ash og Lykke Friis, prorektor på Københavns Universitet.

Rebecca Adler-Nissen har markeret sig stærkt internationalt som forsker de sidste par år. Det har nu givet hende adgangsbillet til den videns- og erfaringstunge tænketank, European Council on Foreign Relations (ECFR), hvor hun som medlem får mulighed for at præge debatten om Europas politiske udvikling de kommende år.

Rebecca Adler-Nissen. Foto: Lars Svankjær
Rebecca Adler-Nissen
Foto: Lars Svankjær

- Jeg ser frem til at bidrage til analyser af EU’s udfordringer i en nytænkende udenrigs-politisk tænketank i Europa, hvor jeg også kan komme med særlige danske vinkler til arbejdet. Og jeg glæder mig også til samtaler med de øvrige medlemmer - der blandt andet tæller udenrigsministre, forskere og NGO’ere - om mit nye projekt om diplomatiets forandring. ECFR har et net af repræsentationer i Bruxelles, Berlin, London, Madrid, Paris, Sofia og Warzawa, som er værdifuldt for EU-forskning, siger Rebecca Adler-Nissen.

Forskningsleder for kommende projekt

Rebecca Adler-Nissen modtog i december 2015 en bevilling på 11,5 millioner kroner fra European Research Council (ERC) til sit nye 5-årige projekt om sociale medier og diplomati, 'Diplomatic Face-Work: Between Confidential Negotiations and Public Display'.

I projektet vil hun undersøge, hvordan de traditionelle diplomatiske arbejdsgange og det internationale samarbejde påvirkes af sociale medier, og hvad det betyder for diplomatiets evne til at skabe tillid og fredelige løsninger på internationale problemer. Rebecca Adler-Nissen bliver forskningsleder for projektet, der får fem forskere tilknyttet, herunder en forsker fra Cambridge University.

Nils Klim-prisen sidste forår

I foråret 2015 blev Rebecca Adler-Nissen hædret med den nordiske forskningspris, Nils Klim-prisen. Prisen fik hun blandt andet for sin innovative tilgang til international politik.

I løbet af de sidste par år har Rebecca Adler-Nissen desuden fået to priser for sin bog om europæisk integration, "Opting Out of the European Union: Diplomacy, Sovereignty and European Integration". Bogen er en dybdegående analyse af, hvordan europæiske lande håndterer suverænitet i praksis.

Læs mere om European Council on Foreign Relations (ECFR)

Ph.d, lektor i international politik
Rebecca Adler-Nissen