22. februar 2024

Sociale netværk udforskes i nyt SODAS-projekt

Bevilling

Hvordan opstår sociale netværk egentlig, og hvordan påvirker forskellige sociale adfærdsstrategier deres struktur? Det skal Josefine Bohr Brask udforske med en stor bevilling fra Novo Nordisk i ryggen.

Mennesker i silhuetform vandrer rundt og mødes.
Foto: Mario Purisic, Unsplash

Sociale netværk spiller en vigtig rolle for både mennesker og dyr. De er derfor af stor videnskabelig interesse.

”Vores sociale netværk påvirker vores sundhed og trivsel – og i sidste ende vores overlevelse. Og så spiller netværkene en afgørende rolle i spredningen af sygdomme og information,” fremhæver postdoc Josefine Bohr Brask, som er tilknyttet SODAS.

I et nyt projekt, som støttes med en Data Science Emerging Investigator-bevilling fra Novo Nordisk på 8,5 mio. kr., skal hun undersøge tilblivelsen og betydningen af sociale netværksstrukturer.

”Et centralt spørgsmål om sociale netværk er, hvordan de komplekse strukturer opstår som følge af de adfærdsstrategier, som individer bruger til at udvælge deres sociale partnere,” siger hun og uddyber:

”Besvarelsen af det spørgsmål er afgørende for at forstå sociale systemer og for at forudsige deres reaktion på fremtidige samfundsmæssige og miljømæssige udfordringer.”

Skal udvikle nye metoder

Med sociale netværk forstås mønstret af sociale forbindelser mellem individer i en population.

”For eksempel kan venskaberne mellem børn i en skoleklasse, grupperingsmønstrene i en delfinflok og interaktionerne i en gruppe chimpanser beskrives som et socialt netværk. Hvert punkt i netværket er et individ, mens stregerne imellem er deres sociale forbindelser,” forklarer Josefine Bohr Brask.

I projektet vil hun udvikle og bruge nye metoder til studiet af netværk inden for to metodologiske hovedområder: statistisk analyse af netværksdata og simulering af netværk via computeralgoritmer (generativ netværksmodellering).

”Vi håber, at vi med de nye metoder kan styrke forskningen i netværk og øge forståelsen af, hvordan sociale netværksstrukturer opstår,” siger hun.

Josefine Bohr Brask
Postdoc, SODAS