9. november 2022

Personlige stemmer er folketingsmedlemmernes aktuelle aktiekurs

Kommentar

Antallet af personlige stemmer kan medvirke til, at man får lederog ministerposter. Og til at man taber dem igen

DAGEN EFTER FOLKETINGSVALGET trådte Sofie Carsten Nielsen tilbage som radikal leder. Baggrunden var ifølge hende selv det lave personlige stemmetal, som hun havde fået ved valget. Hun fik 2467 personlige stemmer mod 8955 stemmer ved folketingsvalget i 2019.

I stedet valgte De Radikale Martin Lidegaard som ny politisk leder. Han fik ved valget 7167 personlige stemmer. Det var godt nok et fald i forhold til 2019, hvor han fik 12.703 stemmer. Men nedgangen var langt fra så dramatisk som for Sofie Carsten Nielsen. Samtidig var han topscorer i antal personlige stemmer i den radikale folketingsgruppe.

Skiftet af politisk leder hos De Radikale viser, at personlige stemmetal betyder noget i politik. De er så at sige udtryk for politikernes personlige formkurve, målt som et tal af dem, der i sidste ende afgør deres skæbne: vælgerne. Falder tallene kraftigt, er politikeren i knibe og kan risikere tab af lederpost og af andre vigtige poster, som for eksempel minister.

Tab af ministerpost sker stensikkert, hvis det personlige stemmetal bliver så lavt, at vedkommende ikke bliver valgt ind i Folketinget. Det gælder for Jeppe Kofod, som sikkert er både dygtig og i hvert fald mediekendt. Men det forhold, at han ikke fik personlige stemmer nok til en plads i Folketinget, betyder, at han ikke kan fortsætte som minister i den regering, som kommer ud af forhandlingerne, som pågår. Alle kvaliteter til trods.

OMVENDT HAR METTE FREDERIKSEN fået styrket sin position som Socialdemokratiets leder i kraft af, at hendes stemmetal gik op fra 55.935 i 2019 til 60.637 i 2022. Til gengæld hænger tidligere fødevareminister Rasmus Prehn (S) i en tynd tråd, når ministerposterne skal uddeles. Han blev godt nok med nød og næppe valgt ind, men det skete med det lavest personlige stemmetal af samtlige i den socialdemokratiske folketingsgruppe.

Kun 1899 stemte personligt på Rasmus Prehn mod 7354 i 2022. Årsagen til faldet hænger nok sammen med en række sager, som drejer sig om, at han har fået refunderet regninger for restaurantbesøg af sit ministerium, men at han ikke vil oplyse, hvem han var på restaurant med, og hvorfor det havde arbejdsrelevans.

Andre socialdemokratiske ministre, som har haft dramatiske fald i antal personlige stemmer, er blandt andre Pernille Rosenkrantz-Theill, som gik fra 28.955 stemmer i 2019 til 5361 i 2022. Årsagen kan måske være, at hun har skullet forsvare den upopulære ordning med fordeling af gymnasieelever efter forældreindkomst. Social- og ældreminister Astrid Krag med ansvaret for plejehjemssektoren er gået fra 34.077 personlige stemmer i 2019 til 7872 i 2022. Og tidligere forsvarsminister Trine Bramsen, som blev forflyttet, fik 19.903 personlige stemmer i 2019 og 6456 i 2022.

Alle de tre nævnte ministre har haft sager, som er blevet betragtet som dårlige sager i medierne. Men andre ministre med mange upopulære sager er ikke gået så meget tilbage. Tidligere udlændinge- og justitsminister, Mattias Tesfaye, har ”kun” oplevet et fald i antal personlige stemmer fra 15.219 i 2019 til 13.948 i 2022.

Det er naturligvis umuligt at sige, om tabet af personlige stemmetal får betydning for, om de pågældende får ministerposter i en ny regering. Det er suverænt partilederen, der afgør, hvem der skal have ministerposter i folketingsgruppen. Der kan være andre grunde end antallet af personlige stemmer, som gør, at de beholder posterne. Omvendt tæller det med, når ministerbrættet skal opgøres.

NORMALT LIGGER PARTILEDERNE I FRONT, når det drejer sig om antallet af personlige stemmer. Det gælder Mette Frederiksen, men det gælder også Jakob Ellemann-Jensen fra Venstre, selvom hans personlige stemmetal faldt fra 36.354 i 2019 til 20.945 i 2022. Søren Pape Poulsen fik 15.767 personlige stemmer i 2022 mod 25.062 i 2019.

En partileder, som måtte se sig overhalet af et menigt medlem af folketingsgruppen, er Pia Olsen Dyhr med hele 18.758 personlige stemmer. Selvom det var et godt resultat, kunne hun ikke overgå Jacob Mark med 31.235 personlige stemmer. Alene af denne grund vil Jacob Mark stå stærkt, hvis Pia Olsen Dyhr af en eller anden grund valgte at trække sig. Omvendt er Pia Olsen Dyhrs personlige stemmetal ganske udmærkede og over Sofie Carsten Nielsens niveau. Så de er ingen trussel mod hendes lederposition.

De personlige stemmetal i Folketinget er vigtige, fordi de er et billede på den aktuelle aktiekurs, som politikerne har i vælgerhavet. Stemmeslugerne - det vil sige politikere med meget høje personlige stemmetal - er meget værd for partierne, fordi de løfter partiets stemmetal og dermed potentielt kan trække flere valgte med ind. De har også betydning for politikernes karrieremuligheder, selvom de ikke er eneafgørende i den forbindelse.