21. september 2021

Glem hjemmearbejde - staten er ikke klar til at blive administreret fra privaten

Kommentar af professor Asmus Leth Olsen (Institut for Statskundskab) i Berlingske Opinion den 18. september 2021

Man skal aldrig lade en god krise gå til spilde, hedder det sig.
Man har da næsten også kunnet høre, hvordan hovederne på offentlige og private topchefer knager, når de tænker over, hvordan lektierne fra halvandet års hjemmearbejde under coronapandemien kan bruges som springbræt til at omtænke organisationen.

Dette gælder ikke mindst i den offentlige sektor, hvor hjemmearbejdet har været længere og mere omfattende end i den private sektor. Tænk, hvad der ikke kunne spares i udgifter til leje og vedligehold af bygninger, hvis store dele af arbejdsstyrken i fremtiden arbejder hjemmefra!

Ny forskning i det velansete tidsskrift Nature Human Behaviour bør dog få offentlige og private chefer til at vende skråen i forhold til »lektien af coronapandemien«. Der går nemlig noget vigtigt tabt, når medarbejderne sidder bag skærmen i eget hjem.

Lektien fra Microsoft under pandemien

Den nye forskning følger samarbejdet og hverdagen for over 60.000 ansatte i Microsoft fra december 2019 til juni 2020. Forskerne har fået detaljerede data om medarbejdernes placering i organisationen og deres deling af information med andre kolleger. De har data for e-mails, chatbeskeder, videokonferencer, kalendere, planlægningstjenester og de ansattes arbejdstid. Dermed giver artiklen et unikt indblik i, hvordan samarbejdsmønstre udvikler sig fra før til efter, at en kæmpe organisation overgår til hjemmearbejde.

Inden vi kigger på resultaterne, er det værd at bemærke, at dette studie ikke kigger på den lokale folkeskole, DSB eller en af Slotsholmens krinkelkroge. Det er heller ikke Tyskland, hvor det primære kommunikationsmiddel stadig er den gode gamle faxmaskine. Microsoft er en af verdens vigtigste it-virksomheder med de absolut bedste teknologiske vilkår for at få hjemmearbejde til at fungere. Vi kan derfor tænke på dem som en »best case« for hjemmearbejde og absolut ikke en »worst case«, hvor medarbejderne først skal lære at tænde og slukke for en computer.

Det vigtigste resultat fra undersøgelsen er, at hjemmearbejde får deling af information på tværs af det formelle organistionsdiagram til at bryde sammen. Medarbejderne kommunikerer langt mere intenst med deres egen gruppe og langt mindre med andre afdelinger og områder af organisationen. Dermed mister organisationen evne til dele vigtig information og ideer i uformelle netværk blandt mere løst koblede medarbejdere.

Det har også betydning for kvaliteten og kompleksiteten af den information, der deles. Studiet viser, at hjemmearbejde øger mængden af såkaldt asynkrone kommunikationsveje som e-mails og chatbeskeder, der ikke kræver, at modtageren er til stede, når beskeden gives. Det viser, at diverse videotjenester som Zoom mv. ikke kan erstatte de daglige spontane ansigt-til-ansigt møder, hvorfor behovet for andre kommunikationsveje stiger markant.

Allerede stærke offentlige siloer

Lektien fra Microsofts eksperiment med hjemmearbejde er, at siloerne i organisationen forstærkes. Det er skidt nyt for den offentlige sektor i lille Danmark. Allerede længe før pandemien har silodannelsen i den offentlige sektor givet panderynker.

Det formelle hierarki fylder meget i den offentlige sektor. Det kan der ofte være gode grunde til for at sikre ens sagsbehandling, og at beslutninger træffes af de rette personer med de rette kompetencer.

De sidste årtier har forvaltningsdebatten handlet om at forsøge at nedbryde barrier for at få forvaltninger til at arbejde mere sammen. Det skulle gerne gøre, at alle arbejder mod et fælles mål, deler information med hinanden og får nye ideer sammen. Frygten har ofte været, at forvaltninger eller afdelinger enten bekriger hinanden for ressourcer eller slås om at fralægge sig ansvaret, når der kommer en møgsag.

Pandemien har nok lært os, at nogle ansigt-til-ansigt møder kan foregår på anden vis eller helt aflyses. Vi har måske også lært, at nogle forretningsrejser er overflødige. Men hvis en af verdens tungeste teknologivirksomheder ikke har kunnet få omfattende hjemmearbejde til at fungere, så er det ikke indlysende, at den offentlige sektor i Danmark kan. Der er derfor al mulig grund til lade flytte-, ombygnings- og fortætningsplaner ligge i skuffen i den offentlige sektor. Staten er ikke klar til at blive administreret fra privaten.