5. oktober 2015

Fem topforskere deltager i udredning af udenrigspolitik

UDENRIGSPOLITIK

Fem topforskere fra Institut for Statskundskab er med på holdet, når ambassadør Peter Taksøe-Jensen går i gang med sin udredning af dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik. Udredningen skal være klar 1. maj 2016.

Københavns Universitet stiller med et stærkt hold forskere, der skal bidrage til den udredning og samtænkning af dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik, som ambassadør Peter Taksøe-Jensen er sat i spidsen for af regeringen.

Topforskere i internationale relationer

Med på holdet er fem topforskere fra Institut for Statskundskab. Det er lektor Rebecca Adler-Nissen, leder af Center for Militære Studier Henrik Breitenbauch og de tre professorer Martin Marcussen, Mikkel Vedby-Rasmussen og Ole Wæver, der er leder af Centre for Resolution of International Conflicts. Desuden deltager prorektor Lykke Friis, der er formand for Det Udenrigspolitiske Selskab.

Hver især har forskerne fra instituttet bred indsigt og mange års erfaring med at forske i Danmarks internationale relationer. De kan bidrage med deres vinkler på Danmarks muligheder og udfordringer de kommende år. KU-holdet stiller desuden deres specifikke viden inden for områder som EU og europapolitik, forsvars- og sikkerhedspolitik, globalisering og diplomati til rådighed for analysearbejdet i Peter Taksøe-Jensens nye ekspertgruppe.

Medlemmer fra erhvervslivet

Gruppen tæller omkring 20 erhvervsledere, organisationsfolk og forskere med relevante kompetencer. Fra organisationer og erhvervsliv er eksempelvis Karsten Dybvad, administrerende direktør for Dansk Industri, Birgitte Qvist Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp og Torben Möger Pedersen, administrerende direktør i PensionDanmark inviteret til at deltage i arbejdet.

Udredningen skal ifølge regeringsgrundlaget ”afdække den nye udenrigs- og sikkerheds-politiske virkelighed” og skal ligge klar senest den 1. maj 2016. Ekspertgruppen ventes at holde det første møde den 19. oktober.