8. juni 2015

Ole Wæver bliver finsk æresdoktor

HÆDRING

Professor i international politik ved Institut for Statskundskab på Københavns Universitet Ole Wæver blev den 29. maj udnævnt til æresdoktor ved Turku Universitet i Finland. Han er del af en eksklusiv gruppe på i alt 12, der er nøje udvalgt af universitets syv fakulteter.

Ole Wæver ved æresdoktorceremonien

Doktorerne modtager en høj hat, der symboliserer frihed, mens sværdet symboliserer kampen for sandhed

Ved en tre dage lang ceremoni på Turku Universitet i Finland blev professor Ole Wæver iført høj hat og sværd hædret med titlen Doctor Honoris Causa. En titel, der anerkender usædvanlige videnskabelige bidrag.

- Som anerkendelse er den meget værd for mig. Eftersom universiteter kun uddeler nogle få æresdoktorater, og frit kan vælge mellem alle fag, nationaliteter og generationer af forskere, er det et meget knapt gode, siger Ole Wæver.

Ole Wæver hædres for sin førende forskning inden for international politik, og særligt for sin teori om sikkerhedsliggørelse, Securitization Theory.

- Faktisk fordyber jeg mig for tiden netop i lingvistiske og filosofiske finurligheder for at videreudvikle, så at sige, den teoretiske motor i teorien om sikkerhedsliggørelse. Og netop den del af min teori er udforsket mest vidtgående af forskere i Turku. Så det ræsonnerede særligt smukt at få denne henvendelse fra Turku netop nu, siger Ole Wæver.

Den festlige begivenhed indebar sværdslibning i champagne, optog gennem byen og bådtur, men det er selve anerkendelsen tæller.

- Klassisk videnskabssociologi fremfører, at forskningens belønningssystem kører på anerkendelse. Det er ikke pengene der driver os, så ville vi have fundet ansættelse et andet sted. Vi forsker og publicerer for at andre skal anerkende og anvende vores arbejde. Derfor er det kollegernes udvælgelse, der tæller. Måske får min interesse i videnskabssociologi mig til at tillægge al denne symbolik større betydning. Og jeg har nydt det derefter, siger Ole Wæver.

Æresdoktorgraden tildeles som den højeste akademiske anerkendelse uden at være knyttet til forsvaret af en doktordisputats.

- Her ved Københavns Universitet har vi mig bekendt kun én gang udnævnt en fra mit fagområde, international politik, til æresdoktor, og det var fagets ubestrideligt største navn de sidste mange årtier, Kenneth Waltz, der blev æresdoktor her i 1995. Så jeg føler mig i fint selskab, siger Ole Wæver.

Spørgsmålet er så, is this as good as it gets?

- Ja faktisk! Eftersom der er mange universiteter i verden, ville nogen nok tage en samlertilgang og – formodentlig forgæves – og håbe på flere æresdoktorater. I stedet vil jeg glæde mig over, at det var netop Turku, jeg fik et fra. Finnerne er fantastiske til traditioner og ceremonier. Doktorerne modtog høj hat, sværd og diplom, og der var fest på slottet med dans hele natten – indtil den opgående sol blev mødt med ”Talen til Solen”. Turku tager akademiske ritualer til egne højder, siger Ole Wæver.

Professor Ole Wæver
Institut for Statskundskab