2. juli 2015

På med de samfundsvidenskabelige briller

NY BOG

Professor Peter Nedergaard, Institut for Statskundskab, udgiver bogen ”At læse tekster med samfundsvidenskabelige briller”. Bogen er vokset ud af praksis og begyndte som et mindre notat, der er blevet til en helstøbt introduktion til analyse af tekster med adskillige politiske eksempler.

Drop solbrillerne og find de samfundsvidenskabelige briller frem denne sommer. Bogen
”At læse tekster med samfundsvidenskabelige briller” er en letforståelig og anvendelig introduktion til emnet i praksis, og så er den med sine 112 sider overkommelig i sommervarmen.

Afsæt i hermeneutikken

Bogen tager afsæt i hermeneutikken. Det er læren om fortolkning og forståelse af menings- og betydningsbærende sociale fænomener med rødder i teologiens og filologiens tekststudier.

På den baggrund behandler professor Peter Nedergaard en Peter Nedergaardrække tilgange og opposition til hermeneutikken. Han behandler den kildekritiske analyse, indholdsanalysen, diskursanalysen og argumentationsanalysen. Tilgangene behandles med mange eksempler fra politiske tekster, og forfatteren henviser løbende til en række tekster i slutningen af bogen, hvor der også er opgavespørgsmål.

Notat voksede sig større

Bogen er blevet til over tre-fire år som en del af undervisningen for 1. semesterstuderende og underviserne i faget "videnskabsteori og metodologi".

Peter Nedergaard syntes, der manglede undervisningsmateriale om tekstlæsning med samfundsvidenskabelige briller. Han skrev derfor et notat, som blev mere og mere omfattende i takt med, at han modtog kritiske kommentarer fra underviserne og de studerende i faget.

Professor Peter Dahler-Larsen og lektor Anders Esmark fra instituttet har bidraget med gode og kritiske kommentarer til bogens tilblivelse, og ifølge Peter Nedergaard, er det første gang, han oplever en bog vokse ud af praksis i så tæt samspil med kolleger og ikke mindst undervisere og studerende.

Professor Peter Nedergaard

Mail: pne@ifs.ku.dk