30. april 2015

Stejl læringskurve for indsatser imellem krig og fred

NY BOG

Seniorforsker Henrik Ø. Breitenbauch, Center for Militære Studier, undersøger i bogen ”Uendelig krig?” hvordan og hvad danske og internationale aktører har lært om de komplekse indsatser og omfattende missioner siden Osama Bin Ladens krigserklæring i 1996. Bogen er en analyse, der peger mod fremtidig konfliktløsning.

Det er snart tyve år siden Osama bin Laden erklærede krig mod USA og Vesten fra sit eksil i Afghanistan. Selvom kampen mod den internationale voldelige ekstremisme har skiftet både tempo, omfang og karakter undervejs, så går der en lige linje fra krigserklæringen i 1996 til attentatet på satireavisen Charlie Hebdo i 2015 og massakren af skolepiger i Peshawar i 2014.

Verdenssamfundets har aktører i den mellemliggende periode Henrik Ø. Breitenbauchforsøgt at udvikle evnen til at stabilisere konfliktramte stater og zoner, for at imødegå terrorisme og skabe grundlag for fredelig udvikling. Det er ikke en nem opgave, ifølge Henrik Ø. Breitenbauch, seniorforsker på Center for Militære Studier ved Institut for Statskundskab.

Specialstyrker, droner og støtte til lokale

Henrik Ø. Breitenbauch undersøger i bogen, hvordan og hvad danske og internationale aktører har lært om disse komplekse indsatser imellem krig og fred. Læringskurven i forhold til stabilisering og civil-militær samtænkning har været stejl siden begyndelsen af de omfattende missioner i Afghanistan og Irak.

Ifølge seniorforskeren, er fokus derfor skiftet fra post-konflikt-stabilisering til forebyggende og indirekte indsatser. Indsatser med store vestlige landstyrker er svundet ind til fordel for en model med specialstyrker, droner og støtte til lokale styrker og regionale aktører. Men pendulet kan svinge tilbage, ikke mindst fordi der er konflikter og borgerkrige i en stor bue rundt om Europa fra Ukraine til Vestafrika, vurderer han.

Stabilisering gennem samtænkte indsatser er derfor en langsigtet udfordring for dansk og international sikkerheds-, forsvars- og udviklingspolitik. Med en fremadrettet analyse af de sidste 15 års erfaringer bidrager ”Uendelig krig?” til en forståelse af de problemer og udfordringer Danmark og verdenssamfundet står overfor i relation til global konfliktløsning og stabilisering.

Seniorforsker, ph.d. Henrik Ø. Breitenbauch
Center for Militære Studier