6. februar 2015

Voksne misforstår børns seksualitet

Uddrag af artikel i Videnskab.dk den 6. februar 2015

Børn er ikke bange for at sige masser af frække ord, og deres seksuelle adfærd giver ofte anledning til bekymring hos de voksne. Men børnene forstår ikke, hvad de taler om; derfor skal vi passe på, at vi ikke kommer til at forstå deres seksualitet som noget voksent, fortæller forsker.

'At kysse, bolle og lave børn'

Selv helt små børn har ofte deres seksuelle verber på plads, og de er sjældent bange for at bruge dem.

Men selvom børnene snakker løs om sex, er det langt fra ensbetydende med, at de forstår, hvad de snakker om, fortæller lektor Katrine Zeuthen, som forsker i børns seksualitet.

- Der er meget fokus på børn og seksualitet i øjeblikket, men vi skal passe på, at vi ikke kommer til at forstå deres seksualitet som noget voksent. De kender måske en masse frække ord, men generelt set begynder de først at forstå, hvad seksualitet er, når de er på vej ind i puberteten, fortæller lektor Katrine Zeuthen fra Institut for Psykologi på Københavns Universitet.

Læs hele originalartiklen i Videnskab.dk: