24. april 2017

KU-studerende lige i hælene på Harvard

VM I ØKONOMETRI

Harvard University vandt men fire ph.d.-studerende fra Økonomisk Institut kom lige efter og fik en flot andenplads i Econometric Game i Holland.

De glade sølvmedaljevindere i VM i økonometri
Nick Fabrin, Anne Lundgaard Hansen, Bjørn Bjørnsson Meyer, Katrine Marie Tofthøj Jakobsen - alle økonomistuderende fra KU – udgjorde The Copenhagen Team ved den årlige konkurrence Econometric Game der blev afholdt på Amsterdam Universitet. Her konkurrerede teams af økonomistuderende fra 30 forskellige universiteter i den videnskabelige disciplin økonometri, hvor deltagerne har 24 timer fordelt på 2,5 dage til at kombinere og analysere forskellige data-sæt og løse bestemte opgaver.

Den videnskabelige bedømmelseskomité, som udnævnte konkurrencens vindere, roste KU-teamet i en særlig udtalelse, og kaldte de fire studerendes indsats for ”troværdigt og veludført empirisk arbejde”

- This is how econometrics should be done!, sagde Ben Vollaard, lektor ved Tilburg University og primær opgavestiller i 2017 udgaven af Econometric Game

Temaet for dette års Econometric Game var kriminalitet og sikkerhed, og opgaven for de deltagende hold var at kombinere forskellige data-sæt fra en stor hollandsk undersøgelse og analysere den geografiske udbredelse af en bestemt type indbrudsalarmer i private hjem i Holland.

Samarbejde fremmer succes

Econometric Game er en konkurrence for økonomistuderende, som Københavns Universitet plejer at klare sig ret godt i. KU-studerende har tre gange vundet konkurrencen og er 6-7 gange i løbet af de sidste 12 år endt i konkurrencens top tre. Det skyldes blandt andet, at der KU er mulighed for at tage mange økonometrifag, og at de studerende har et ret højt fagligt niveau, mener lektor i økonomi Bertel Schjerning, der udvalgte deltagerne til holdet fra København.

- De økonomistuderende på KU er især gode til at samarbejde, og vi har derfor også ofte vundet over hold med meget gode individualister - især fra top-universiteterne, siger han.

Econometric Game er hvert år en hård konkurrence, hvor kun de 30 bedste hold, kommer gennem præ-kvalifikationen og får lov til at deltage. Også her fik de fire KU-studerende en fin bedømmelse og slog holdene fra en række universiteter, som rangerer højt indenfor økonomi, herunder London School of Economics, Oxford University, Toulouse School of Economics, Universidad Carlos III de Madrid, McGill university og University College London.