15. september 2017

Økonometri-professor æresdoktor på Aarhus Universitet

ÆRESDOKTOR

Et langt forskerliv med statistiske analyser af økonomiske tidsserier har bragt KU-professor i økonometri Søren Johansen megen anerkendelse og en top-placering blandt verdens mest indflydelsesrige økonomer. Nu hædres han igen med en udnævnelse til æresdoktor på Aarhus Universitet.

Søren JohansenHan har tilbragt mere end 30 år med at studere såkaldt ko-integrerede tidsrækker og har udviklet en analysemodel, som anvendes af regeringer, banker og finansielle selskaber over hele verden, til at udarbejde økonomiske prognoser.

Med Søren Johansens analysemodel kan finansfolk i banker og investeringsselskaber følge de meget hurtige udsving i fx aktiekurser, så de kan forudsige det optimale tidspunkt til at købe og sælge aktier. Og til at forsøge at forudsige kriser, som er blevet en vigtig faktor.

Og embedsmænd i regeringer bruger fx modellen til at få overblik over arbejdsløshed, lønudvikling og produktivitet, for at se, om de beslutninger, som politikerne foreslår, vil den ønskede effekt på nationaløkonomien.

- Man kan betragte en økonomi som et system, der i princippet er i ligevægt, men som hele tiden bliver forstyrret, og så går markedskræfterne ind og bringer økonomien tilbage i ligevægt igen. Vores analysemodel spejler præcis denne mekanisme: Vi har den stabile, lineære udvikling, som vi kalder ko-integrerede tidsrækker, og så har vi justeringerne, som hele tiden forstyrrer ligevægten, forklarer Søren Johansen.

63.000+ citeringer

En af Søren Johansens første artikler om ko-integrerede tidsrækker, 'Statistical Analysis of Cointegration Vectors' fra 1988 er citeret mere end 19.000 gange af andre forskere. Det gjorde ham i 1990’erne til verdens mest citerede økonomi-forsker.

Søren Johansen har i alt publiceret mere end 170 forskningsartikler - mange af dem i anerkendte, internationale forskningstidsskrifter som Econometrica, Journal of Econometrics og Econometric Theory, og hans analyser og modeller er blevet anvendt inden for økonomi såvel som klimaanalyser og adskillige andre discipliner.

Med samlet set mere end 63.000 citeringer er han en af de absolut mest indflydelsesrige danske forskere i økonomi og økonometri. Derfor udnævnes Søren Johansen nu til æresdoktor ved Aarhus Universitet. Det sker i forbindelse med AU´s årsfest d. 15. september.

Fra matematik til økonometri

Søren Johansen er født i 1939 og er oprindeligt uddannet matematiker og statistiker fra Københavns Universitet i 1964. Han var først ansat på KU´s Institut for Matematiske Fag frem til 2007, og herefter professor i økonometri på Økonomisk Institut.

Samtidig har han de seneste ti år været tilknyttet Aarhus Universitet som research fellow ved Danmarks Grundforskningsfonds center CREATES ved AU´s Institut for Økonomi, hvor han har været særdeles aktiv og bidraget signifikant til centrets forskning, ligesom han har undervist og vejledt adskillige yngre forskere og ph.d.-studerende.

Journalist Janni Brixen
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet