26. februar 2015

Anerkendt bogpris for analyse af europæisk integration

BOGPRIS

Rebecca Adler-Nissen, lektor på Institut for Statskundskab, får internatonalt anerkendt pris for sin nye bog om europæisk integration, diplomati og danske og britiske EU-forbehold. Prisen blev overrakt af the International Studies Association ved en konference i New Orleans for nylig.

Rebecca Adler-Nissen, lektor på Institut for Statskundskab, bliver hædret med en internationalt anerkendt bogpris. Hun får prisen for sin nye udgivelse "Opting Out of the European Union: Diplomacy, Sovereignty and European Integration", der er en dybdegående analyse af, hvordan europæiske lande håndterer suverænitet i praksis.

Rebecca Adler-NissenRebecca Adler-Nissen udvikler en politisk sociologisk tilgang til at undersøge, hvad der sker, når stater tager forbehold for en stadig tættere Union med udgangspunkt i de danske og de britiske forbehold overfor Den Økonomiske og Monetære Union (ØMU) og landenes forbehold overfor europæisk politik om grænser, asyl, migration og retssikkerhed.

Årets bedste bog i feltet

Hvert år uddeler the International Political Sociology Section (IPS) – en afdeling af International Studies Association (ISA) – prisen, der går til en forsker for årets bedste bog i kategorien international politisk sociologi. Rebecca Adler-Nissen fik overrakt 2015-prisen ved den årlige ISA-konference i New Orleans fra den 18. – 21. februar.

The International Studies Association (ISA) repræsenterer over 100 lande og tæller omkring 6.500 medlemmer. På verdensplan er ISA den mest anerkendte sammenslutning af forskere inden for international politik.

Lektor, ph.d. Rebecca Adler-Nissen
Mail: ran@ifs.ku.dk