13. december 2016

15 millioner til projekt om international organiseret kriminalitet

International organiseret kriminalitet er et af nutidens helt store globale problemer. Traficking, narkohandel, hvidvask af penge og anden grænseoverskridende kriminalitet er knyttet til terrorisme og en gradvis nedbrydning af samfund rundt omkring i verden. Men selvom international kriminalitet står højt på den politiske agenda, er vores viden stadig begrænset og fragmenteret.

Et nyt forskningsprojekt ”Criminal Entanglements” under ledelse af Professor Henrik Vigh, Institut for Antropologi, vil bidrage med ny og mere detaljeret viden om den sociale infrastruktur i international kriminalitet. Gennem et omfattende etnografisk studie vil projektet undersøge, hvad der sker, når mennesker og ulovlige stoffer bevæger sig fra Vestafrika gennem Marokko til Spanien, Frankrig og videre ud i Europa. Projektet er blevet bevilliget 15 millioner kroner af European Research Council gennem et såkaldt consolidator grant til professor Henrik Vigh.

”Criminal Entanglements” er et tværfagligt projekt med deltagelse af antropologer, kriminologer og politologer. Fra Institut for Antropologi deltager adjunkt Matthew Carey, postdoc Trine Korsby, phd-studerende Line Richter, og phd-studerende David Sausdal. Endvidere deltager Nikolas G. Emmanuel fra Institut for Statskundskab.

Vi ved ikke, hvad der sker

Henrik Vigh ser frem til at starte projektet, der åbner op for en helt ny og unik type forskning.
- Jeg er utrolig glad for bevillingen. Den giver os mulighed for at have en forskergruppe, der kommer til at beskæftige sig med noget, som meget få andre beskæftiger sig med, nemlig transnational etnografisk kriminologi. Der er meget talbaseret forskning, der allerede har vist, at international organiseret kriminalitet sker, men vi ved ikke hvad der sker. Vi ved at stoffer, penge og mennesker flyder rundt i de her kriminelle systemer, men hvordan det præcis foregår nede på jorden, ved vi meget lidt om. Det er den viden, vi kommer til at bidrage med, siger Henrik Vigh.

”Criminal Entanglements” løber frem til udgangen af 2021.

Resumé af projektbeskrivelsen

Linked to terrorism, moral breakdown, and societal decay, Transnational Organised Crime (TOC) has come to embody current global anxieties as a figure of fear and cause of disquiet. Yet despite its central position on the social and political radar, our knowledge of it remains limited and fragmentary. Quantitative analyses may have identified the scale of the problem, but its underlying socio-cultural logics and practices remain under-researched and largely obscure. TOC is on the rise, and we need better insights into how it develops and expands, who engages in it and why, and how it is linked to and embedded in social networks that straddle countries and contexts.

CRIMTANG proposes a unique approach to the study of the social infrastructure of contemporary TOC. It develops a research strategy that is ethnographic and transnational in design and so attuned to the human flows and formations of TOC. The project comprises an interdisciplinary research team of anthropologists, criminologists and political scientists, and builds on their prior experience of the people, regions and languages under study. It explores the illegal and overlapping flows of migrants and drugs from North-West Africa into Europe, following a key trafficking trajectory stretching from Tangier to Barcelona, Paris and beyond.

In so doing, CRIMTANG sheds new light on the actual empirical processes in operation at different points along this trafficking route, whilst simultaneously developing new theoretical and methodological apparatuses for apprehending TOC that can be exported and applied in other regions and contexts. It reimagines the idea of social entanglement and proposes new transnational and collective fieldwork strategies. Finally, it will advance and consolidate the European research environment on TOC by creating a research hub for transnational ethnographic criminology at the University of Copenhagen.