4. maj 2016

Dynamisk og synlig ny leder til Institut for Statskundskab

ANSÆTTELSE

Professor Mikkel Vedby Rasmussen overtager den 1. september 2016 lederansvaret fra Lars Bo Kaspersen og bliver ny institutleder på Institut for Statskundskab ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Universitetet og instituttet står over for mange nye Mikkel Vedby Rasmussenudfordringer bl.a. med de ændrede økonomiske rammebetingelser. I den situation er det vigtigt at have en stærk leder med en stærk vision, forklarer dekan ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Troels Østergaard Sørensen.

- Vi skal 'investere og innovere' os ud af de udfordringer, der kommer, og proaktivt både gribe og skabe fremtidens muligheder. Med Mikkel Vedby Rasmussen får vi en institutleder, som er både innovativ og fuld af energi, siger Troels Østergaard Sørensen.

Forsker- og ledererfaring

Mikkel Vedby Rasmussen er 43 år. Han blev fra cand.scient.pol. i 1997 og ph.d. i 2001 fra Københavns Universitet, og har en MSc grad i International Relations fra London School of Economics and Political Science.

Han har ledelseserfaring som institutleder for Dansk Institut for Militære Studier og som professor MSO og centerleder for Center for Militære Studier ved Institut for Statskundskab. Endvidere har han i en periode arbejdet som kontorchef i Forsvarsministeriet.

Mikkel Vedby Rasmussen er i dag professor på Institut for Statskundskab, og hans forskningsområder omfatter bl.a. international politik, forsvarspolitik, globalisering og konflikter. I 2015 udgav han bogen 'The Military's Business: Designing Military Power for the Future' på Cambridge University Press. Han deltager aktivt i den forsvarspolitiske debat, er stærkt engageret i formidling af forskning og har været med til at udvikle instituttets nye kandidatuddannelse i Security Risk Management.

- Institut for Statskundskab har i de senere år udviklet sig succesfuldt på mange områder. Kvaliteten af instituttets forskning og uddannelse er styrket, og instituttets internationalisering og eksterne relationer er centrale pejlemærker for den kommende institutleder. Også øget studiefremdrift, reduceret frafald og fokus på beskæftigelsesmuligheder i den private sektor skal fortsat have stor opmærksomhed fremover, siger dekan Troels Østergaard Sørensen.

Instituttets nuværende leder Lars Bo Kaspersen ønsker at vende tilbage til forskning og uddannelse. Stillingen har været opslået, og det er et enigt indstillingsudvalg, der finder Mikkel Vedby Rasmussen kvalificeret til stillingen. Dekan Troels Østergaard Sørensen overdrager ledelsesansvaret til ham den 1. september 2016.

Dekan Troels Østergaard Sørensen
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet