8. april 2016

Smukke mennesker er lykkeligere

SKØNHED

Ny undersøgelse med deltagelse fra Sociologisk Institut giver forskningsmæssigt belæg for en ildehørt påstand: Smukke mennesker er lykkeligere end grimme mennesker.

Smukke mennesker er lykkeligere

Lykke kommer indefra, lyder et kendt ordsprog, men det lader til at være en sandhed med modifikationer. Ny forskning med deltagelse af Sociologisk Institut viser nemlig, at ydre skønhed har stor effekt på menneskers velbefindende. Ifølge forskningen føler mennesker med et smukt ansigt og et lavt BMI sig nemlig bedre tilpas med sig selv og er mindre tilbøjelige til at blive deprimerede.

Skilsmisse og sygdom underordnet

Selv når forskerne tager højde for uddannelsesniveau, ægteskab, enkestand, skilsmisse, sygdom og indkomst viser resultaterne, at et kønt ansigt og en slank figur i sig selv har en positiv effekt på menneskers lykkefølelse. Forskerne har også undersøgt, hvilken rolle højde spiller for menneskers lykke, men her er effekten ikke i samme grad udslagsgivende.

- Vores resultater bekræfter det, som de fleste nok tror, men som overraskende få forskere faktisk har undersøgt: Fysisk skønhed har positiv betydning for vores velbefindende. Resultaterne bidrager til vores viden om de sociale og økonomiske - og nu også psykologiske – fordele, der følger af at være smuk, siger Professor Mads Meier Jæger fra Sociologisk Institut, der har været med til at lave undersøgelsen.

Testet på over 10.000 personer

Undersøgelsen baserer sig på data fra The Wisconsin Longitudinal Survey der har fulgt 10.137 personer i Wisconsin, USA fra 1957 til 2011. Til at vurdere deltagernes skønhed blev der nedsat et panel bestående af seks mænd og seks kvinder, der pointgav deltagernes skønhed på en skala fra 1-11. Denne metode er effektiv, fordi mennesker i praksis er meget enige, når de vurderer andre menneskers udseende. Resultaterne blev efterfølgende sammenholdt med oplysninger fra deltagerne selv om deres mentale velbefindende og fornemmelse af lykke og mentalt velbefindende.

Undersøgelsen er lavet af:

Professor Mads Meier Jæger, Sociologisk Institut, Københavns Universitet
Professor Nabanita Datta Gupta, Institut for Økonomi, Aarhus Universitet