14. september 2016

Sølvmedalje til professor Rebecca Adler-Nissen

FORSKERPRIS

36 år, professor ved Institut for Statskundskab på Københavns Universitet, og nu også sølvmedaljemodtager.

Rebecca Adler-Nissen, en af KU’s unge stjerneforskere, som Rebecca Adler-Nissenallerede har opnået høj international anerkendelse inden for sit forskningsfelt, modtager nu Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskabs sølvmedalje, som hvert år uddeles til en yngre dansk forsker for en fremragende grundvidenskabelig præstation.

Det er blandt andet Rebecca Adler-Nissens originale brug af sociologisk teori i studiet af international politik, som adskiller hendes arbejde fra anden forskning. Hun anvender deltagerobservationer, dybdegående interviews og digitale metoder til at forstå, hvordan diplomati mellem stater udspiller sig i dag. Blandt andet i forskningsprojektet DIPLOFACE, hvor hun undersøger, hvilken betydning toppolitikeres og embedsmænds brug af sociale medier som for eksempel Twitter har for forhandlinger i internationale organisationer som EU.

Rebecca Adler Nissen er forfatter til en håndfuld bøger og en lang række fagfællebedømte artikler i internationale tidsskrifter.

- Rebecca har den vigtigste egenskab for en topforsker – hun er nysgerrig. Hendes nysgerrighed betyder, at hun undersøger nye internationale praksisser i en verden i forandring og leder efter forskellige metoder til at undersøge dem. I processen binder hun en række forskellige forskere og forskningsmiljøer sammen. Rebecca er et fornemt eksempel på instituttets tradition for at lave forskning i international politik, der forener engagement i begivenhederne i den store verden med store teorier. Vi er stolte af hende. siger institutleder på Statskundskab, Mikkel Vedby Rasmussen

Rebecca Adler-Nissen er medlem af Det Unge Akademi og har i forvejen modtaget flere internationale forskningspriser, bl.a. Nils Klim-prisen i 2015, og en række markante forskningsbevillinger, herunder et European Research Council Starting Grant.

Sølvmedaljen bliver overrakt ved et møde i Videnskabernes Selskab, torsdag den 15. september 2016. Med medaljen følger et prislegat på 100.000 kr. til modtagerens forskning.

Professor Rebecca Adler-Nissen
Institut for Statskundskab