5. juli 2019

I ni ud af ti situationer griber tilskuere ind mod konflikter på gaden

Vold på gaden

Forbipasserende griber ind i ni ud af ti situationer med vold eller skænderier på gaden, ifølge sociologers analyser af video-overvågning fra tre forskellige byer.

Billederne viser forbipasserende, der griber ind overfor en voldelige episode
Billederne viser forbipasserende, der griber ind i en voldelig episode. Foto: Lancaster University.

En ny undersøgelse af video fra sikkerhedskameraer viser, at forbipasserende i ni ud af ti situationer forsøgte at gribe ind i konflikter. Eksempelvis ved at prøve at blokere, skubbe den aggressive person væk eller ved at vise omsorg for ofret.

- Vores forskning udfordrer myten om passive tilskuere i situationer, hvor nogen har brug for hjælp i det offentlige rum. Vi kan se, at folk er villige til at spille en rolle i forebyggelsen af vold, siger Marie Rosenkrantz Lindegaard, der er lektor ved Sociologisk Institut, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet.

Hun står i spidsen for forskningen, der netop er udgivet i det videnskabelige tidsskrift American Psychologist.

Forskningen er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond.

Analyser af 219 video-sekvenser

Med analyser af 219 video-overvågningssekvenser fra sikkerhedskameraer i Lancaster, England, Amsterdam i Holland og Cape Town i Syd-afrika har sociologerne brugt en nyskabende metode til at undersøge vold og skænderier i det offentlige rum.

- Det unikke ved vores metode er, at vi har haft adgang til at se konflikter, som udspiller sig i det virkelig liv. Vi kan se, at der opstår nogle særlige dynamikker i situationer, hvor der tydeligvis er noget på spil, og så er folk villige til at gribe ind, siger Marie Rosenkrantz Lindegaard, der står bag forskningen sammen blandt andre Richard Philpot, Lancaster University og Lasse Liebst, lektor ved Sociologisk Institut.

Den nye undersøgelse adskiller sig fra tidligere eksperimenter, som indikerer, at vidner til episoder i gadebilledet afventer hinanden i stedet for at handle, forklarer Marie Rosenkrantz Lindegaard. Det kan blandt andet skyldes, at den nye sociologiske undersøgelse med analyser af videosekvenserne ser på udfaldet af den samlede situation:

- Man kan sige, at vi har taget offerets perspektiv og interesseret os for, om der er nogen, der griber ind. Et eksempel: Selvom det er to ud af seks forbipasserende, der griber ind, så har vi været interesserede i, at der er to, der griber ind i situationen, fordi det er vigtigst set fra offerets perspektiv, siger Marie Rosenkrantz Lindegaard.

Kontakt: Marie Rosenkrantz Lindegaard +31 649018102.

Kilde: Would I Be Helped? Cross-National CCTV Footage Shows That Intervention Is the Norm in Public Conflicts. American Psychologist.  Philpot, R., Liebst, L. S., Levine, M., Bernasco, W., & Lindegaard, M. R. (2019).