11. september 2019

Fantom-investeringer stiger: Næsten 40 procent udenlandske investeringer er i skuffeselskaber

INVESTERING

En tredjedel af alle udenlandske investeringer flyder ind i skuffeselskaber, hvis primære formål er at undgå at betale skat, skriver Financial Times på baggrund af en ny undersøgelse fra bl.a. Københavns Universitet. ”Finansiel fiktion”, kalder forsker de omfattende transaktioner, der nærmer sig 15.000 mia. dollars.

Niels Johannesen. Foto: Christoffer RegildNæsten 40 procent af alle direkte investeringer i hele verden flyder ind i skuffeselskaber uden substantielle forretningsaktiviteter viser en ny undersøgelse af forsker Niels Johannesen fra Københavns Universitet sammen med Thomas Elkjær og Jannick Damgaard fra den Internationale Valutafond, (IMF). Det er første gang forskere forsøger at skabe overblik over omfanget af de såkaldte fantom-investeringer – både på lande-niveau og på verdensplan, og forskerne anslår at op mod 15.000 milliarder dollars er på verdensplan investeret i sådanne tomme selskaber.

- Kæmpe beløb passerer gennem skuffeselskaber, hvor der stort set ikke er nogen ansatte og der ikke foregår nogen egentlig aktivitet. Ofte er der tale om en finansiel fiktion, hvis eneste formål er at de multinationale virksomheder kan slippe billigere i skat, fortæller Niels Johannesen.

Til trods for stor international fokus på netop multinationale selskabers skatteunddragelse, så viser IMF og forskernes kortlægning, at de pengebeholdninger, der på denne måde er investeret i tomme selskaber er stigende: I 2010 udgjorde sådanne fantom-investeringer omtrent 31 procent af alle udenlandske investeringer mens det i 2017 var steget til 38 procent.

Læs mere her i denne artikel fra IMF.