21. februar 2019

Konference om forebyggelse: 'Sexting' og unges digitale intimitet

Billede-deling

Medieforskere, sociologer, meningsdannere og unge stemmer bidrager til en konference med viden fra ind- og udland om digital intimitet blandt unge, og hvordan international forskning og erfaringer kan bruges i forebyggelse. Konferencen er arrangeret i samarbejde mellem Københavns Universitet og Børns Vilkår.

Hvordan oplever danske unge intim billeddeling, og hvad kan vi lære af internationale erfaringer og den nyeste forskning om ’sexting’, online seksualitet og forebyggelse af ’victim-blaming’?

Københavns Universitet og Børns Vilkår præsenterer viden fra ind- og udland om digital intimitet blandt unge. Konferencen vil både byde på unges fortællinger, oplæg fra forskere og debat om unges digitale intimitet.

-  Gennem oplæg med international viden og erfaring fra blandt andet Belgien og Australien bidrager konferencen med en mere præcis viden om, hvor det går galt, og hvordan det går galt, og den viden kan vi bruge til at kvalificere forebyggelse, siger sociolog Jakob Demant, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Konferencen foregår d. 14. Maj kl. 10-15 i Mærsk Tårnet, Panum.

På konferencen vil Jakob Demant blandt andet formidle forskning om unge, der modtager billeder, der er delt ufrivilligt (bystanders). Desuden deltager Anne Mette Thorhauge (Medierådet for Børn og Unge), Flemming Kjærside (Rigspolitiet), Morten Emmerik Wøldike (Sex & Samfund), Sarah Gruszow Bærentzen (Danske Skoleelever) og Louise Kjølsen (alias Twerk Queen).

Fra forskning til forebyggelse?

Den danske debat om intim billeddeling har flyttet sig meget de sidste par år. Konferencen diskuterer, hvordan vi kan forstå digital intimitet som en del af unges hverdag i lyset af bl.a. Umbrella-sagen. Debatten fokuserer på, hvordan international forskning og erfaringer kan bruges til vidensbaseret forebyggelse og til at ruste danske unge.

På konferencen kan du blive klogere på:

– De nyeste analyser af danske unge som deler seksuelle billeder.
– Samtaler fra BørneTelefonen om børn og unges egne erfaringer med intim digital billeddeling.
– Forebyggelseskampagner om digital billeddeling.

Læs hele programmet for konferencen og tilmeld dig

Kontakt: Jakob Demant tlf. 35 32 15 84