5. februar 2019

Ny dekan skal styrke forskning og uddannelse på Samfundsvidenskab

VAGTSKIFTE

Mikkel Vedby Rasmussen bliver ny dekan på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet. Han kommer fra en stilling som institutleder ved Institut for Statskundskab.

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet får ny dekan 1. maj 2019. Indstillingsudvalget støtter rektors beslutning om, at Mikkel Vedby Rasmussen er den rette til at udvikle universitetets samfundsvidenskabelige uddannelser og forskning.

Mikkel Vedby Rasmussen
Mikkel Vedby Rasmussen. Foto: Sara Galbiati
Klik på billedet for høj opløsning

– Det er med glæde, at vi kan ansætte institutleder Mikkel Vedby Rasmussen som ny dekan på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet. Som dekan får han en fremtrædende rolle med at demonstrere samfundsvidenskabernes betydning, skabe mere tværfaglig udvikling og sammenhængskraft og positionere fakultetet via en aktiv international forskningsformidling. Også gennemførelse af KU’s Strategi 2023 bliver en central opgave. Og jeg er overbevist om, at han med afsæt i sin hidtidige karriere er den rette til at påtage sig den opgave, siger rektor Henrik C. Wegener.

Mikkel Vedby Rasmussen afløser dekan Troels Østergaard Sørensen, som siden 2006 har stået i spidsen for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Tidligere ansættelser

• Institutleder, Institut for Statskundskab på Københavns Universitet (siden 2016)
  • Professor, Institut for Statskundskab på Københavns Universitet (siden 2016)
  • Professor MSO ved Institut for Statskundskab på Københavns Universitet (2015-16)
  • Kontorchef i Forsvarsministeriets udviklingssekretariat (2014-15)
  • Professor MSO og centerleder ved Center for Militære Studier på Københavns Universitet (2010-14)
  • Lektor ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet (2009-10)
  • Institutleder ved Dansk Institut for Militære Studier (2006-09)
  • Lektor ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet (2004-06)
  • Forsker og siden seniorforsker ved Dansk Institut for Internationale Studier (2001-04)

Mikkel Vedby Rasmussen bliver ansat som dekan for en femårsperiode. Med reference til rektor bliver han ansvarlig for fakultetets ledelse og økonomi og deltager i den overordnede ledelse og udvikling af Københavns Universitet.

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet har 6.700 studerende, der går på en af fakultetets 6 bacheloruddannelser og 8 kandidatuddannelser. Fakultetet har 420 ansatte fordelt på 5 institutter og et budget for 2019 på 526 mio. kr.