18. november 2020

Adfærdsforskning rakte direkte ind i corona-ramte Rom

IMPACT

Da coronakrisen var på sit højeste i den italienske hovedstad, blev ny samfundsvidenskabelig viden bragt i spil for at redde så mange mennesker som muligt. To forskere fra Økononomisk Institut har nu modtaget takkebrev fra borgmesteren i Rom for deres indsats.

Adjunkt Paolo Falco og postdoc Sarah Zaccagni, begge Økonomisk Institut, leverede højaktuel forskning, da de i sommer publicerede deres nye resultater om, hvad der får borgere til at efterleve myndighedernes råd og vejledninger under pandemien.

Direkte råd til politikere i millionby

Den nye viden blev startskuddet til et samarbejde med den forskningsenhed i Rom, der arbejder tæt sammen med og rådgiver myndighederne i bestræbelserne på at få et solidt og evidensbaseret grundlag for den politik, der udøves.

Forskningsenheden, Rome Behavioural Insights Unit R2, har direkte forbindelse til det politiske system i Rom, og derfor nåede Paolo Falco og Sarah Zaccagnis resultater hurtigt borgmesterkontoret.

Og med et land, der var i dyb krise, faldt den nye viden om, hvordan myndigheder bedst kommunikerer restriktioner til borgerne, på et tørt sted.

Kommuniker, at din adfærd påvirker dine kære

Paolo Falco

- Vores forskning viser, at myndighederne i deres kommunikation til borgerne skal lægge vægt på, at dine handlinger, har indflydelse på din familie og dine venners sundhed. Overholder du ikke retningslinjerne om at holde afstand, så kan dine nærmeste blive syge. Det råd gav vi borgmesteren til at prioritere i kommunikationen til de romerske borgere, fortæller Paolo Falco.

En anden idé, som de to forskere og Behavioral Insights Unit undersøgte var vigtigheden af at kommunikere til borgerne, at de skal holde fast i corona-restriktionerne med de afsavn, der følger med – for gør man ikke det, så er den indsats, man allerede har gjort, spildt.

Da forskningen blev taget i anvendelse i Rom var tryksværten dårlig tør i det paper, resultatet var udgivet i. Alligevel følger de to forskere sig begge trygge ved den hurtige proces:

Åbenhed overfor nye metoder

Sarah Zaccagni

- De italienske myndigheder var åbne for at prøve alle mulige tiltag for at nå borgerne. Og vi havde et gennemtestet og metodemæssigt stærkt forskningsprojekt, de kunne bruge, siger Sarah Zaccagni.

De har begge en god følelse af, at deres forskning har haft direkte og positiv indflydelse på millioner af borgerne i Rom. For indsatsen har Roms borgmester Virginia Raggi kvitteret med et personligt takkebrev til KU’s rektor, Henrik C. Wegener, hvor hun fremhæver sin taknemmelighed for Paolo Falcos og Sarah Zaccagnis indsats.

Læs om Paolo Falco og Sarah Zaccagnis forskning: New research reveals what made Danes stay home, and what didn't