23. april 2020

Antropologi-studerende bag ny børnebog om corona-epidemien

Børnebog

For Kristan Engberg, der læser til antropologi på KU, har coronaepidemien været en chance for at arbejde konstruktivt med krisen. Han står bag den danske oversættelse af en ny børnebog om epidemien og er idémand bag den aktuelle essaykonkurrence om coronakrisen.

Bogforside_Min Helt er Dig
Bogens forsideillustration

Kristian Engberg var ikke i tvivl, da en ny international børnebog om coronakrisen landede i hans inbox: ”Den skal bare ud i Danmark, og det skal ske nu,” fortæller han om sit første møde med fortællingen om Sara og dragen Ario, der rejser verden rundt og møder andre coronaramte børn.

Kristian Engberg

Kristian Engberg, der til daglig er studerende på bacheloruddannelsen ved Institut for Antropologi, skubbede en studieopgave til side, gik i gang med at oversætte og samlede et lille team om projektet.

Derfor kan alle nu gratis downloade bogen ’Min Helt er Dig – Hvordan børn kan bekæmpe corona!’ eller se den formidlet som en lille film/lydbog med dansk oplæsning. Desuden bliver der trykt mindre oplag på bestilling.

Forlægget er skrevet og illustreret af britiske Helen Patuck med afsæt i et FN-ledet projekt, hvor mere end 1.700 børn, forældre, omsorgspersoner og lærere fra 104 lande har fortalt, hvordan de håndterer corona-pandemien. Resultatet er efter Kristian Engbergs mening blevet usædvanligt vellykket.

”Bogen gør noget ekstraordinært i forhold til børn. Den fortæller nogle vigtige pointer i øjenhøjde, som er nemme at forstå. Ikke med løftede pegefingre, men ved at gøre børnene til helte i stedet for stakler. Den tager dem ind i en fantasiverden uden at gøre det alvorlige ufarligt,” fortæller han og trækker en tråd til den daglige gang på Antropologi.

”Her på antropologi joker vi jo lidt med, at vi rigtigt godt kan lide at undersøge på folk, som det er synd for. Det her er det modsatte. Bogen er ikke lavet for nogen, det er synd for. Den anerkender børns styrker og kvaliteter som mennesker, selv om de er små. De kan bidrage med noget.”

Idémand bag essaykonkurrence

Børnebogen er ikke det eneste projekt, som Kristian Engberg har grebet fat i efter coronaepidemiens udbrud.

Han er også idémand til essaykonkurrencen ’Corona set gennem antropologiske briller’, hvor studerende på instituttet opfordres til at skrive om deres oplevelser og observationer under corona-krisen med udsigt til en førstepræmie på 3.000 kr. Essaykonkurrencen har inspireret en lang række andre institutter til at lave deres egne udgaver.

For Kristian Engberg, der med sine 43 år og en baggrund som udlært typograf, reklamemand og iværksætter stikker ud fra den gennemsnitlige studerende, handler det ikke kun om at få noget positivt ud af coronakrisen.

Drivkraften er også at skabe produkter med afsæt i antropologien, der har bredere gennemslagskraft end den traditionelle videnskabelige artikel. Antropologisk iværksætteri kalder han det.

”Jeg ender nok aldrig selv som en forsker, der sætter sig på et kontor og skriver bøger og artikler til andre forskere. Det har jeg enorm respekt for, men personligt er jeg mere optaget af, at det, jeg laver, skal kunne bruges i en bredere virkelighed. Det er det samme med essaykonkurrencen. Den er jo ikke lavet til et fagtidsskrift, men som inspiration for andre. Det er nede på jorden og i øjenhøjde,” siger Kristian Engberg.