11. marts 2020

Coronavirus: Hvad betyder det for studerende, medarbejdere og besøgende på KU SAMF

COVID-19

I takt med at myndighederne har skærpet kravene til, hvordan vi i Danmark skal tackle COVID-19 krisen og forebygge coronasmitte, har KU besluttet en række forholdsregler, som også gælder på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Grafisk billede af virus- Vi følger naturligvis situationen ganske nøje for det er dybt bekymrende med hvilken hastighed, at spredningen af COVID-19 foregår. Derfor informerer vi også massivt internt til vores medarbejdere og studerende i disse dage, da udviklingen, myndighedernes retningslinjer og anbefalinger og derved også universitetets forholdsregler og vores egne lokale foranstaltninger udvikler sig dag for dag, ligesom vi opfordrer alle på campus til at passe på hinanden, vise hensyn, undgå smittefare og tale sammen om emnet. For vi har slet ikke set toppen af denne globale Corona-krise endnu, desværre, siger dekan Mikkel Vedby Rasmussen.

Er du tilmeldt et arrangement på campusområdet, får du direkte besked fra arrangøren om en eventuel aflysning. Har du planer om at deltage i et af vores mange offentlige arrangementer, som ikke kræver tilmelding, opfordres du til at holde øje med vores kalender, da mange events bliver aflyst på grund af den aktuelle smittefare i større forsamlinger.

Hvad KU har besluttet

• Alle ikke nødvendige sociale aktiviteter for studerende og medarbejdere på campus-områderne aflyses. Det gælder f.eks. fredagsbarer, fester og lign.
  • Undervisningen fortsætter, men studerende og ansatte opfordres til at sidde så langt fra hinanden som muligt i auditorierne. Fjernundervisning tilbydes, når det er muligt.
  • KU anbefaler, at alle tjenesterejser udskydes eller aflyses, med mindre de er af forretningskritisk karakter.
    Alle planlagte studierejser aflyses.
  • Ved større faglige events som f.eks. videnskabelige eller administrative konferencer med mere end 50 deltagere skal man overveje at aflyse eller udskyde.
  • Alle medarbejdere og studerende opfordres til at følge myndighedernes anbefalinger om offentlig transport og hygiejne mm. Læs hele vejledningen.

Derudover følger universitetet myndighedernes retningslinjer og anbefalinger, og man vil løbende tage stilling til evt. nye initiativer for at forebygge evt. smittespredning.