28. april 2020

Dekanens dagbog #27

COVID-19

Der er meget, der ikke går, som det plejer på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, og der er mange ting, som ikke gøres på den måde eller med den standard, som vi er kommet til at forvente.

Men krisen er også spændende for samfundsforskere. På alle institutterne og SODAS er virtuelle forskningsseminarer og workshops kommet i gang. De første papers om krisen er præsenteret om alt fra forbrugernes reaktioner på nedlukningen til sociale bevægelser. Og fakultetets medarbejdere er aktive i medierne, hvor vi bidrager til at forstå krisen og dens konsekvenser. Det er en vigtig rolle for os at sætte en forvirrende og forandrende tid i perspektiv.

Senest har Morten Bennedsen (økonomi), Jonas Toubøl (sociologi) og Asmus Leth Olsen (statskundskab) modtaget bevillinger fra Danmarks Frie Forskningsfond (DFF). Der var 370 ansøgninger og uddelt kun 15 bevillinger. Af de 15 bevillinger gik de tre altså til SAMF.

Derudover har Steen E. Navrbjerg (sociologi/FAOS) i samarbejde med CBS modtaget en bevilling fra Innovationsfondens COVID-19 særbevilling.

Rebecca Adler-Nissen har ligeledes deltaget i et konsortium ledet af Aarhus Universitet, der modtog en særlig bevilling fra Carlsberg.

Det er jeg stolt af – tillykke til Steen, Rebecca, Morten, Jonas, Asmus og deres kollegaer, som indgår i ansøgningerne, eller som har hjulpet med kommentarer, budgetter og andet for at få ansøgningen realiseret. Se mere på vores coronaforskningshjemmeside, som vi vil udbygge i den kommende tid, så den kan følge med alle de mange aktiviteter på SAMF.

Mange af disse forsknings- og formidlingsinitiativer falder ind under den dagsorden, som vi planlægger at styrke yderligere i det Center for Public Policy, som SAMF i samarbejde med de andre ”tørre” fakulteter på KU sætter i søen til efteråret.

Kaffeshop på Frederiksberg - nu med håndsprit