11. juni 2020

Dekanens dagbog #52

GENÅBNING?

Jeg var et smut forbi campus i dag. Det var hyggeligt. Jeg må også indrømme, at jeg kunne mærke noget modstand hos mig selv. Jeg skulle ligesom overtale mig selv til at tage ind på SAMF. For jeg har jo vænnet mig til at være hjemme. Og selvom det har sine udfordringer, så har jeg fundet mig til rette i min nye hverdag.

Men hverdagen ændrer sig, og det er jo ikke meningen, at jeg skal sidde derhjemme. Så sammen med institutlederne og institutadministratorerne, har vi nu en plan for, hvordan vi kan genåbne for medarbejdere. Regeringen har kun besluttet at lukke medarbejderne ind igen, så de studerende bliver fortsat hjemme. Derfor afvikles alle undervisningsaktiviteter fortsat online frem til udgangen af juli, og alle re-eksaminer i august er fortsat omlagt til online. Sommerkurserne afvikles online eller på campus. Der er ikke ændret i planerne for undervisning og eksamen.

Vi skulle omstille os til at arbejde hjemme. Nu skal vi omstille os til at vende tilbage – begge dele har sine udfordringer. Derfor har institutlederne, institutadministratorerne, fakultetsdirektøren og jeg valgt denne fleksible model. Vi har brugt en del tid på at diskutere frem og tilbage, hvordan man skaber de bedste og tydeligste rammer. Jeg havde også glæde af at diskutere principperne med de 140 medarbejdere, som deltog i torsdagszoom i dag. Resultatet kan man se her.*

Fleksibilitet tager tid. Ligesom mit fitnesscenter først er åbnet i dag, selvom det faktisk fik lov til at åbne mandag, så må jeg bede om lidt tålmodighed, indtil man på det enkelte institut eller i fakultetsadministrationen præcist finder ud af, hvordan folk skal sidde og hvilke funktioner, der skal løses på campus. Vi satser på tryghed og troværdighed. Det er udgangspunktet for en god, glidende overgang frem mod sommerferien, så man langsomt kan vænne sig til at det bliver hverdag igen, samtidig med at vi lever op til sundhedsmyndighedernes anbefalinger.

Linket til denne nyhed til medarbejdere på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet ligger på KU's intranet og kræver derfor login.

Velkommen tilbage til campus-plakat