28. april 2020

Kampen mod corona - forskning i fast forward

CORONA-FORSKNING

Jeg har da tænkt i mit stille sind, at det, der kommer ud af krisen, af denne ekstreme kraftanstrengelse, er nogle opdagelser, som ellers ikke ville være kommet. På trods af hjemmepasning” Rebecca Adler-Nissen taler med Altinget om ekstraordinær forskning i coronakrisen.

Professor Rebecca Adler-Nissen (Institut for Statskundskab og SODAS) fortæller i en artikel på Altinget den 28. april 2020 om HOPE-projektet, som hun deltager i sammen med bl.a. Michael Bang Petersen fra Aarhus Universitet.

HOPE-projektet er primært samfundsvidenskabeligt, og det skal afdække, hvordan samfundet reagerer på coronakrisen. Og ligesom forskningen i en vaccine mod covid-19 skal det gå stærkt.

Forskerne indsamler data og udgiver artikler i realtid. Der er ikke tid til at vente på, at de store videnskabelige tidsskrifter godkender, før forskerne offentliggør deres opdagelser. Viden skal ud.

"Normalt skal man som forsker tage hensyn til lokale hierarkier, forskellige fagtraditioner, og hvem der får den prestigefyldte post som førsteforfatter – det betyder noget for folks karriere i de her miljøer. Alt det er næsten visket væk. Vi ligger allesammen kræfter i at få den her viden ud så hurtigt som muligt i den højeste kvalitet. Det er enormt inspirerende," siger Rebecca Adler-Nissen.

Projektet er bare et af mange over hele verden, hvor nye konstellationer af forskere samarbejder på at skabe viden, der kan redde os fra krisen.

Læs mere om HOPE-projektet her.

Og læs hele den originale artikel 'Der er ikke noget, der er vigtigere': Forskernes kamp mod corona er en kraftanstrengelse i Apollo-skala