20. marts 2020

SAMF straksmidler uddelt: 4 projekter skal undersøge de samfundsmæssige aspekter af Covid-19

AKUT-BEVILLING

Hvad gør det ved os som mennesker at holde afstand? Hvad tænker danskerne om Covid-19 og myndighedernes tiltag? Og hvordan synes vi selv, det påvirker vores adfærd? Det giver SAMF med en akutbevilling nu fire forskningshold mulighed for at undersøge.

Kvinde med mundbind siddende på kuffert i lufthavn
En af mange billeder på corona-krisen, som SAMF's akutbevillinger nu giver fire forskerhold mulighed for at undersøge nærmere. Foto: Pexels

Coronakrisen sætter samfundsmæssige forhold på spidsen. Forhold, som forskerne på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet kan undersøge og hjælpe borgere og myndigheder med at forstå. Derfor besluttede fakultetet tidligere på ugen at frigøre akutte forskningsmidler til de forskere, der kan lave hurtig, relevant og valid forskning, som kan formidles til danskerne i løbet af de kommende par uger.

Den første af to ansøgningsrunder er nu afsluttet, og interessen har været overvældende. Dekanen og et rådgivende udvalg, der består af SAMF-medlemmer fra arbejdsgruppen for public policy (ét fra hver af SAMFs fem institutter), har besluttet at tildele midler til fire projekter:

The consequences of social distancing policies on everyday routines, mental health, and family life: A weekly time-diary online survey

Deltagende forskere

Bevilliget beløb: 58.500 kr.

COVID-19 Snapshot MOnitoring in Denmark (COSMO Denmark)

Deltagende forskere

Bevilliget beløb: 74.475 kr.

The Dynamics of Political Discourse and Attention during the COVID-19 outbreak

Deltagende forskere

Bevilliget beløb: 40.145 kr.

Hvad tænker, ved og mener danskerne om corona-epidemien?

Deltagende forskere

Bevilliget beløb: 80.000 kr.

- Jeg vil gerne takke for de mange gode projekter og ansøgninger, forskerne har formuleret på den meget korte tid der har været til rådighed. Både udvalget og jeg glæder os over kvaliteten af de indkomne ansøgninger og det store antal. Og så er jeg særligt begejstret for, at vores forskere på så kort tid har stablet samarbejder på benene på tværs af fakultetets institutter og også inddraget centrale eksterne aktører som WHO, de danske sundhedsmyndigheder, vores studerende og den almindelige dansker, siger dekan Mikkel Vedby Rasmussen.

Anden og sidste ansøgningsrunde er nu åben med deadline onsdag den 25. marts 2020 kl. 16:00.
Opslag og ansøgningsskema kan hentes her