20. november 2020

Sapere Aude-bevilling til forskning i sammenhængen mellem religiøsitet og velstand

SAPERE AUDE

Hvorfor bliver nogle samfund fastholdt i fattigdom, lavt uddannelsesniveau og konflikter? Religiøsitet kan være en vigtig del af svaret. Lektor Jeanet Sinding Bentzen, Økonomisk Institut, modtager Danmarks Frie Forskningsfonds Sapere Aude-bevilling til talentfulde forskningsledere for sit arbejde med at finde årsager til forskelle i velstand mellem samfund.

Jeanet Sinding Bentzen. Foto: DFF

Nogle samfund er mindre konfliktfyldte, har en mere veluddannet befolkning og er rigere end andre. Og de bliver ved med at have den status, mens andre samfund bliver fastholdt i fattigdom, lavt uddannelsesniveau og konflikter.

Den manglende udligning i økonomisk og social status over tid har længe været et mysterie inden for samfundsvidenskaberne. Med en bevilling på 6 mio. kr. vil lektor Jeanet Sinding Bentzen, Økonomisk Institut ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, forske i sammenhængen mellem religion og velstand:

- Min hypotese er, at religion påvirker menneskers beslutninger i en sådan grad, at det kan forklare forskelle på tværs af samfund, siger lektor Jeanet Sinding Bentzen. Hendes afsæt er, at hvis et menneske er religiøst, så følger det til en vis grad et sæt normer, etableret for tusinder af år siden, og som f.eks. bygger på traditionelle kønsrollemønster. Kønsulighed kan igen have indflydelse på uddannelse og produktivitet.

For at undersøge sammenhængen, tager hun en metode i brug, som den verdenskendte sociolog Max Weber, der nok var den første til at udpege samme årsagssammenhæng for over 100 år siden, ikke havde.

Jordskælv som naturligt eksperiment

For at undersøge, hvad religiøsitet betyder for, hvordan velstand udvikler sig i et samfund, bruger Jeanet Sinding Bentzen et såkaldt naturligt eksperiment, hvor samfund er udsat for chok. I hendes tidligere forskning fandt hun, at religiøsitet stiger efter naturkatastrofer.

- Ved at se på et område ramt af jordskælv, kan vi isolere effekten af religiøsitet fra andre faktorer. Vi kombinerer data for naturkatastrofer på tværs af hele kloden med forskellige data for religiøsitet og socioøkonomiske faktorer. På den måde kan vi se, hvad graden af religiøsitet betyder for velstand i et samfund, forklarer hun. Metoden bliver brugt som samfundsvidenskabens pendant til naturvidenskabens laboratorieeksperiment for at adskille årsag og virkning.

- Det vigtige er dog, at vi kan adskille chokkets effekt på religiøsitet fra chokkets andre effekter og ødelæggelser. Det kan vi for eksempel gøre ved at se på nabolandene, der ikke oplevede ødelæggelser, fortsætter hun.

En nøgle til viden om velstand

Professor og institutleder ved Økonomisk Institut, Christian Schultz, understreger vigtigheden af bevillingen:

- Netop et forskningsfelt som Jeanet Sinding Bentzens kan give os nøglen til at forstå årsagerne til velstand eller mangel på samme, og blive klogere på hvad ulighed mellem køn betyder for et samfunds udvikling. Jeg er rigtig glad for bevillingen, som støtter et af vores vigtige forskningsområder, siger han.

- Sapere-Aude-bevillingen giver mig en enestående mulighed for at etablere et forskningshold, der kan udføre international forskning på højeste niveau. Jeg får mulighed for at lede et projekt, der har base i Danmark, men som bygger på mine internationale netværk, siger Jeanet Sinding Bentzen.

Danmark er blandt de mindst religiøse lande i verden, hvilket potentielt gør Danmark til et ideelt sted at udføre banebrydende forskning inden for religion.

Lektor Jeanet Sinding Bentzen modtager Danmarks Frie Forskningsfonds Sapere Aude-bevilling til talentfulde forskningsledere med forskningsprojektet Shocking Religion: Using Natural Experiments to Quantify How Religion Impacts Society.

Læs mere om bevillingen på Danmarks Frie Forskningsfonds hjemmeside.