28. oktober 2021

Kan vi blive mere klimavenlige ved hjælp af vores personlighedstræk?

BEVILLING

Med 2,8 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond skal psykologer fra Københavns Universitet undersøge, om de kan få deltagere til at agere mere klimavenligt ved at tilpasse indsatser til deres personlighedstræk.

Affaldssortering. Foto: Gervyn Louis, Unsplash

Menneskelig adfærd er en vigtig faktor i kampen mod klimaforandringer. Men hvad skal der til for at vi ændrer vores vaner, så de bliver mere klimavenlige? Her spiller personlighedstræk en rolle – måske.

I et nyt projekt skal psykolog Ingo Zettler fra Københavns Universitet teste om indsatser, der skal få os til at agere mere klimavenligt, virker bedre, hvis de er tilpasset vores specifikke personlighedstræk.

”Vi ved, at personligheden spiller en afgørende rolle for vores måde at agere på i hverdagen. Ideen med dette projekt er at undersøge, om vi kan bruge den viden til at få folk til at agere mere bæredygtigt,” siger Ingo Zettler.

Ingo Zettler

Projektet vil teste forskellige måder at få deltagerne til at agere mere klimavenligt på. De forskellige metoder er udvalgt ud fra eksisterende viden om, hvad der får os til at ændre adfærd. Formålet med projektet er at se, hvilken metode, der er den mest effektive.

Fra ’one size fits all’ til målrettede indsatser

Formålet med projektet er at blive klogere på, hvilke initiativer der virker for hvilke grupper af mennesker, baseret på deres personlighedstræk, så fremtidige initiativer kan blive mere effektive. Hensigten er dog ikke at give regeringer adgang til specifik viden om den enkeltes personlighedstræk, understreger Ingo Zettler. Han håber, at projektet kan give os en idé om betydningen af bestemte personlighedstræk for menneskelig adfærd i relation til klima og bidrage til at vi alle kan blive mere bevidste om, hvad vi kan gøre for at agere mere klimavenligt.

”Det særlige ved projektet er, at vi kombinerer det, vi allerede ved om, hvad der generelt set kan få folk til at agere mere klimavenligt, med ny viden om, hvad der virker for hvem. Så hvis vores hypotese viser sig at holde stik, vil vi kunne bevæge os væk fra de såkaldte ’one-size-fits-all’-løsninger’, siger Ingo Zettler.

Grøn bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond

Projektet “Turning green: Fostering pro-environmental behavior through an intervention targeting people's personality” er støttet med 2,8 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfonds pulje for grøn omstilling.

Projektet er et af 55 grønne forskningsprojekter, som Danmarks Frie Forskningsfond har støttet med i alt 280 mio. kr. Hvert forskningsprojekt er støttet med 2,8-11,9 mio. kr. og løber over to til fem år. Læs mere om uddelingen hos Danmarks Frie Forskningsfond.

Professor Ingo Zettler
Institut for Psykologi