5. november 2021

SODAS-forskere vinder Tietgenprisen 2021

Tietgenprisen 2021

Danmarks ældste forskningspris, Tietgenprisen, er netop blevet overrakt til to forskere med tilknytning til SODAS: Andreas Bjerre-Nielsen og Laura Alessandretti. De vinder prisen på baggrund af deres forskning i hhv. digitale læringsmidler og menneskers bevægelsesmønstre.

Andreas Bjerre-Nielsen og Laura Alessandretti.

Tietgenprisen på 500.000 kroner gives til yngre forskere inden for erhvervsrettet humaniora og samfundsvidenskab. I år går prisen til Andreas Bjerre-Nielsen fra Økonomisk Institut, som forsker i uddannelsespolitik og kunstig intelligens, og Laura Alessandretti fra DTU, som forsker i bevægelses- og transportmønstre, bl.a. under coronapandemien. Begge forskere er knyttet til Copenhagen Center for Social Data Science (SODAS).

Pris sår nye forskningsfrø

36-årige Andreas Bjerre-Nielsen beskæftiger sig med effekten af digital teknologi i undervisning, udvikling af algoritmer til at identificere svage elever og fordeling af elever til skoler. Derudover har han leveret bidrag til klimaforandringernes konsekvenser for sundhed og inden for spilteoretiske modeller af menneskelig adfærd og sociale relationer.

Andreas Bjerre-Nielsen er meget beæret over at modtage Tietgenprisen, som vil give hans fremadrettede forskning flere muskler, spår han.

”Prisen vil muliggøre, at jeg kan opbygge et endnu stærkere netværk med forskningskolleger fra verden og starte nye projekter om digitale læringsmidler,” fremhæver han i prisuddelingens pressemeddelelse.

Priskomitéen lagde særligt vægt på, at Andreas Bjerre-Nielsens forskning er samfundsmæssig aktuel og nytænkende. Han udvider særligt vores viden inden for det uddannelsespolitiske område. Her anvender Andreas Bjerre-Nielsen metoder fra økonometri og datavidenskab til at forske i effekter af brugen af digital teknologi i undervisning, udvikling af algoritmer til at identificere fagligt svage elever samt fordeling og optag af elever.

Baner vejen for mobilitetsstudier

Den anden prismodtager, Laura Alessandretti, forsker i Computational Social Science – et hastigt voksende felt, der forsøger at forstå samfundet gennem big data og machine learning.

Laura Alessandretti er ekspert i at forstå menneskers bevægelsesmønstre. Hun studerer mønstrene via enorme mængder data og bruger komplekse systemers fysik, statistik og datalogi. Det er bl.a. brugbart i forbindelse med modellering af epidemier og transportsystemer.

DTU-forskeren er begejstret for anerkendelsen af hendes studier, som bl.a. omfatter analyser af den mobiltelefondata, som de danske myndigheder har brugt i COVID-19-håndteringen.

”Jeg vil bruge prisen til at udvikle nyt arbejde, der sigter mod at forstå dårligt forståede aspekter af mobilitet såsom navigation og ruteføring. At forstå disse aspekter vil være afgørende for at designe mere effektiv transport og bæredygtige byer,” forklarer Laura Alessandretti.

Professor Morten Axel Pedersen, der er centerleder for SODAS, er utroligt glad på de unge forskeres vegne for den meget fornemme og velfortjente pris.

"Det faktum, at SODAS er involveret i begge Tietgenpriser i år, understreger nok engang af vigtigheden af den slags tværvidenskagelige laboratorier i moderne samfundsvidenskabelig forskning. Det er næppe et tilfælde, at begge prismodtagere opererer i krydsfeltet mellem social data science og henholdsvis økonomi og computer science. Jeg vil i den forbindelse gerne takke vores partnere på Økonomisk Institut på KU samt Computer Science på DTU for det gode samarbejde,” siger han.