5. maj 2022

Udenrigsministeren debatterede med studerende

Ministerbesøg

Den 4. maj besøgte udenrigsminister Jeppe Kofod Det Samfundsvidenskabelige Fakultet. Her fortalte han om den udenrigs- og sikkerhedspolitiske situation og debatterede med ca. 100 studerende.

Udenrigsministeren i debat med SAMFs studerende.

Udenrigsministeren kom lige fra den ukrainske hovedstad Kiev – og netop krigen i Ukraine var omdrejningspunkt for debatten med fakultetets studerende.

Prodekan Sara Hagemann tog imod Jeppe Kofod og styrede debatten, der også kom omkring den kommende afstemning om forsvarsforbeholdet.

Sara Hagemann tager imod udenrigsministeren.
Udenrigsministeren havde været i Kiev umiddelbart inden besøget på SAMF, hvor prodekan Sara Hagemann bød ham velkommen.

Der blev bl.a. spurgt ind til vægtningen af penge til hhv. militær og humanitær hjælp til ukrainerne. Her lagde udenrigsministeren vægt på nødvendigheden af begge dele. Våbenstøtte til ukrainerne skal bidrage til at lægge et maksimalt pres på Ruslands styre, vurderede han.

"Vi står i den værste krise på det europæiske kontinent siden 2. verdenskrig," påpegede han og uddybede:

"Det er én person, der har truffet valget om at starte krigen i Ukraine. Og der er kun en, der kan stoppe krigen – Putin.”

Udenrigsminister Jeppe Kofod talte om at tage større ansvar for egen sikkerhed i Europa.

I spørgsmålet om EU-afstemningen betonede Jeppe Kofod kraftigt et ønske om at komme af med forsvarsforbeholdet. Hans vurdering er, at Danmark er bedst tjent med at sidde med ved EU’s forsvarspolitiske bord, og at Danmarks muligheder for at deltage i de missioner, vi ønsker, styrkes markant ved at være fuldbyrdet med i EU’s militære samarbejde.