22. juni 2023

Naturoplevelser får unge til at glemme mobilen

Skærmtid

En tur i det grønne bliver ofte anbefalet som kuren, når de unge bruger for meget tid på mobiltelefonen. Men nu viser en ny dansk undersøgelse, at det kan have den modsatte effekt. Først når vi kommer helt ud i den egentlige natur, falder mobilforbruget.

Kvinde der sidder under et stort træ og kigger på en smartphone. Til vores højre for hende står en elcykel.
Foto: Colourbox

En ny undersøgelse viser, at naturen kan være et stærkt redskab til at sænke unges brug af mobiltelefon, men det kræver, at naturen bliver ’brugt rigtigt’.

Forskerne bag undersøgelsen, der bl.a. er tilknyttet Københavns Universitet, har gennem to år fulgt 701 danske unges mobilvaner ved hjælp af en særlig app på deres smartphone. Gennem appen har de kunne logge de unges lokation, mængden af beskeder, opkald og skærmtid. Det har gjort dem i stand til at kortlægge, hvordan og hvor meget de unge bruger deres telefoner i forskellige sammenhænge.

Undersøgelsen viser, at mængden af beskeder og opkald rent faktisk stiger, når de unge opholder sig i parker og andre rekreative områder. Først når de unge er ude i naturen, sker der et markant fald i mobilforbruget. Efter to til tre timer sker der et fald på op mod 44 procent, viser undersøgelsen.

”Tid i det grønne, har længe været anbefalet som en måde at flytte vores opmærksomhed fra dagligdagens krav. Men før vores studie, var der meget lidt viden om, hvorvidt naturen giver plads til, at folk kan afkoble fra deres mobile enheder, der i dag følger med os, når vi tager ud i det fri,” siger undersøgelsens hovedforfatter Kelton Minor, der er postdoc ved Copenhagen Center for Social Data Science (SODAS) under KU og Columbia University i USA.

"Mens tidligere forskning antydede, at korte ture til grønne områder i byen kunne give en ’digital detox', så vi, at mængden af sms'er og telefonopkald faktisk steg. Det var derimod de længere besøg i vildere områder som skove eller andre naturområder, der hjalp folk med at slippe skærmene.”

Behov for at reducere skærmtid

Undersøgelser viser desuden, at unge i dag samlet bruger over dobbelt så lang tid på skærmen som i grønne områder. Derfor er det vigtigt at udvikle redskaber og metoder, der kan få de unge til at lade telefonen blive i lommen. Her kan naturen spille en stor rolle, men for at naturen kan reducere det digitale forbrug, skal man altså ikke blot tage en spadseretur i den lokale park. Det har nemlig den modsatte effekt.

Omvendt viser undersøgelsen også, at faldet i mobilforbrug ved længere ture i naturen er allerstørst blandt dem, der har den største mængde skærmtid.

Naturen kan altså være et stærkt redskab til reduktion af skærmtid, især for de største mobilforbrugere, men det kræver, at de unge kommer helt ud i skoven.

Postdoc Kelton Minor
Copenhagen Center for Social Data Science (SODAS) og Columbia University i USA