19. december 2025

Professor Benedikte Brincker modtager DFF-bevilling til Arktis-projekt om grønlandske unges syn på klimaforandringer

Bevilling

Fra 2026 og fire år frem leder professor Benedikte Brincker fra Sociologisk Institut et forskningsprojekt, der undersøger grønlandske unges erfaringer med og opfattelse af klimaforandringer. Projektet har netop modtaget en DFF‑Forskningsprojekt 2‑bevilling på 7,15 mio. kr. fra Danmarks Frie Forskningsfonds Arktis‑satsning.

Benedikte Brincker. Foto: Søren Bang, KU
Benedikte Brincker. Foto: Søren Bang, KU

Forskningsprojektet med titlen 'Experiences and Perceptions of Climate Change: A View from the Next Generation (EPIC)' er det første forskningsprojekt på det samfundsvidenskabelige område til at modtage en Arktis-bevilling fra DFF. Virkemidlerne har hidtil været relativt domineret af de naturvidenskabelige og sundhedsvidenskabelige områder.

– Det er glædeligt at se, at også det samfundsvidenskabelige område kan gøre sig gældende og opnå DFF-finansiering til forskning i Arktis, siger Benedikte Brincker, professor ved Sociologisk Institut.

Projektet er tværfagligt og omfatter samfundsvidenskab, uddannelsesvidenskab og naturvidenskab. Ud over Benedikte Brincker (P.I) omfatter det: lektor Lars Demant-Poort (Co P.I), Institut for Læring, Grønlands Universitet (Ilisimatusarfik) og adjunkt Mitdlarak Lennert (Co P.I), Institut for Samfund, Økonomi og Journalistik, Grønlands Universitet (Ilisimatusarfik).

Impact og lokal forankring

For at opnå en DFF Arktis-bevilling er impact afgørende, understreger Benedikte Brincker:

– Integration mellem forsknings-impact og samfundsmæssig impact har været afgørende, siger Benedikte Brincker.

Projektet undersøger skoleelevers forhold til klimaforandringer og i hvilket omfang klimaforandringer figurerer i undervisningen – for eksempel i undervisningsmaterialer og –aktiviteter. Dette arbejde finder sted både på folkeskoler i udkanten af Grønland og på folkeskoler, som er placeret i Grønlands store byer.

Projektet har en meget høj grad af lokal forankring og inddragelse, ligesom der løbende gennem projektet arbejdes med en formidlingsstrategi, som involverer lokale og nationale aktører og institutioner i Grønland.

I besvarelsen af spørgsmålet hvordan de grønlandske skoleelever oplever og opfatter klimaforandringer, indgår forskningsprojektet EPIC i et samarbejde med Grønlands Naturinstitut (Pinngortitaleriffik) og med UNICEF i Grønland.

– Samarbejdet med UNICEF i Grønland muliggør at sammenligne projektets resultater med viden fra andre lande på tværs af den arktiske region. Projektet kommer til at bidrage med en unik indsigt i, hvordan klimaforandringer påvirker børn og unge i arktiske samfund, og hvordan de erfarer og opfatter klimaforandringer, siger Benedikte Brincker.

Emner