9. september 2016

Terrorangrebene den 11. september 2001 forårsagede psykisk sygdom i Danmark

9/11

Dansk-amerikansk forskning viser, at 16 procent flere blev diagnosticeret med posttraumatisk stress syndrom i ugerne og månederne efter terrorangrebene i New York.

Terrorhandlinger kan sprede så stor frygt, at NY 11. september 2001 - Tvillingetårnene brænderborgere i lande, der ligger tusindvis af kilometer fra angrebene, bliver psykisk syge. Dette er konklusionen på en undersøgelse finansieret af Carlsbergfondet, som er udført af forskere fra Københavns Universitet, Aarhus Universitet og Stanford University. Undersøgelsen er netop publiceret i det anerkendte tidsskrift American Journal of Epidemiology.

Undersøgelsen er baseret på sundhedsdata, der dækker hele den danske befolkning. Resultaterne viser en øjeblikkelig stigning i antallet af danskere, der diagnosticeres med tilpasningsreaktioner eller belastningsreaktioner (f.eks. posttraumatisk stresslidelse (PTSD)) i ugerne og månederne efter terrorangrebene på World Trade Center og Pentagon den 11. september 2001. Dette til trods for at Danmark ikke var direkte berørt af angrebene.

Mere specifikt viser undersøgelsen, at der skete en 16 procent stigning i antallet af tilpasningsreaktioner/belastningsreaktioner diagnosticeret på de psykiatriske hospitaler i Danmark, lige efter angrebene den 11. september 2001. Denne effekt var langvarig – selv et halvt år efter angrebene lå antallet af denne type sygdomstilfælde fortsat fem procent over det normale niveau.

Hvordan kan terrorangreb i USA forårsage psykiske lidelser i Danmark? Her peger forskerne bag undersøgelsen på, at massemedierne kan have en stor betydning via deres intense dækning af terrorangreb. På den baggrund bemærker forskerne, at nutidige og fremtidige terrorangreb sandsynligvis kan have endnu større negative effekter på befolkningens psykiske helbred i kraft af muligheden for at vise billeder og videooptagelser fra terrorangreb, mens de sker, via internetbaserede medier.