23. januar 2018

Hele verden fulgte Puigdemonts besøg på Københavns Universitet

KONTROVERSIELT BESØG

TV-seere og Facebook-brugere i hundredetusindevis så med, da den spanske politiker og leder af det catalanske separatist-parti Carles Puigdemont mandag besøgte Københavns Universitet.

Carles Puigdemont

Mange separatist-sympatisører var mødt op til debatten og modtog den catalanske eksil-politiker Carles Puigdemont som en rockstjerne.

Alle de store danske og spanske tv-stationer og aviser var der. De internationale nyhedsbureauer var der, dusinvis af radio- og webreportere var der og CNN fulgte med over web-stream: Mere end 100 journalister og fotografer fra danske og internationale medier og lige så mange af universitetets studerende og andre tilhørere var mødt op i det tætpakkede auditorium på universitetets city campus for at overvære debatten, der også blev fulgt af flere end 96.000 seere på universitetets Facebook.

Under debatten på universitetets Samfundsvidenskabelige Fakultet mødte Carles Puigdemont professor i statskundskab Marlene Wind og professor MSO i statskundskab Christian Rostbøll, der udfordrede den catalanske politiker med spørgsmål som: Hvornår er en afstemning demokratisk? Hvem bør være med til at beslutte, om Catalonien skal være en selvstændig stat, og er den spanske forfatning ikke også et demokratisk instrument, som du bør respektere?

Den kontroversielle politiker har siden efteråret opholdt sig i eksil i Belgien, og i timerne inden Puigdemont ankom til universitetet var der stadig usikkerhed om debatten kunne gennemføres, da den spanske anklagemyndighed forlangte politikeren anholdt og udleveret til Spanien blandt andet med anklager om at have opfordret til oprør.

Kort før debattens start fortalte spanske medier, at den spanske højesteretsdommer havde afvist at udstede en international arrestordre på Puigdemont.

Besøget i København var Carles Puigdemonts første tur ud af Belgien siden han i efteråret valgte at gå i eksil i Bruxelles i forsøget på at undgå fængsling i Spanien.

Til trods for de mange journalister og rullende kameraer afviste Carles Puigdemont at lade debatten udvikle sig til et pressemøde. Han udtrykte glæde over at være inviteret til en akademisk diskussion på et universitet, og afviste at 'lave nyheder ud af dagen'. I stedet bad Puigdemont journalisterne vente med deres spørgsmål til dagen efter.

Carles Puigdemont, Marlene Wind og Mikkel Vedby Rasmussen

Professor i statskundskab Marlene Wind havde så mange skarpe spørgsmål til Carles Puigdemont, at hun bad ham notere dem alle ned undervejs i debatten

- Vi er glade for at kunne lægge hus til en vigtig debat, som i dag gav vores studerende og andre fremmødte mulighed for at følge diskussionen om demokrati og situationen i Catalonien i al sin kompleksitet på nærmeste hold, siger institutleder Mikkel Vedby Rasmussen fra Institut for Statskundskab.

Se debatten her (via KU's Facebook-stream).

Journalist Janni Brixen
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet