7. marts 2018

Fakultetets institutter er igen flot placeret på rangliste

RANKING

QS World University Rankings har offentliggjort de fagspecifikke ranglister for 2018. Her er Københavns Universitet inden for disciplinerne Antropologi, Statskundskab og Sociologi fortsat bedst placeret i Skandinavien og i top 10 i Europa. Udviklingsstudier er nu nummer 10 i verden.

QS World University Rankings by SubjectSociologi går ikke mindre end 12 pladser frem på den nye liste og er nu nummer 30 i verden, hvilket er blandt de bedste 10 procent af samtlige universiteter i fagvurderingen. Antropologi og Statskundskab holder det høje niveau fra sidste år med placeringer som henholdsvis nummer 17 og 29 i verden. Udviklingsstudier, der er forankret i et samarbejde mellem Det Samfundsvidenskabelige Fakultet og Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, er nu nummer 10 i verden.

Økonomi og Psykologi har begge samme rangering som sidste år i opgørelsen. Alle fakultetets institutter ligger fortsat højt på QS-ranglisterne. Økonomi, som er det af fakultetets fagområder, der er størst på verdensplan, er blandt de bedste 13-25 procent i verden.

- At institutterne holder eller ligefrem forbedrer deres fornemme placeringer fra sidste år, vidner om høj kvalitet i forskningen ved de faglige miljøer på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet. Dette bekræftes også af de internationale evalueringer af fakultetets forskning fra 2016 og den store søgning til vores uddannelser. Sociologis fremgang er særlig bemærkelsesværdig, siger dekan Troels Østergaard Sørensen.

QS-konklusionerne er bl.a. baseret på omdømme, hvor man har talt med førende forskere inden for de faglige discipliner og på citationer i forskningspublikationer udgivet i vigtige internationale tidsskrifter.

Se QS World University Rankings by Subject 2018