5. december 2018

Hvordan bedømmer borgeren offentlig service?

SAPERE AUDE-BEVILLINGER

Lektor i statskundskab, Asmus Leth Olsen, undersøger med Sapere Aude-bevilling på 5,7 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond, hvordan borgerne bedømmer, om offentlig service er god eller dårlig, og hvem der har ansvaret for den.

Lektor Asmus Leth Olsen fra Institut for Statskundskab er en af 34 unge forskere, som Danmarks Frie Forskningsfond i dag uddeler den prestigefyldte Sapere Aude-bevilling til. Han får 5,7 millioner kroner til at undersøge, hvordan vi oversætter de mange indtryk, vi som borgere får, når vi møder den offentlige forvaltning.

”Borgerne ser den lokale folkeskole på vej til arbejde, læser om den kommunale forvaltning i avisen og oplever service på egen krop, når de skal på hospitalet. Projektet undersøger, hvordan dette sammensurium af indtryk oversættes af borgerne”, forklarer han.

Med til at forme fremtidens forskning

Som Sapere Aude Forskningsleder er Asmus Leth Olsen udvalgt af Danmarks Frie Forskningsfond som en af dem, der skal forme fremtidens forskning.

”Vi har investeret risikovilligt i de allerdygtigste forskere med vægt på perspektivrig forskning til gavn for Danmarks fremtid”, siger DFF’s bestyrelsesformand Peter Munk Christiansen.

Umagen værd at forske i borgernes bedømmelse af offentlige services

Med projektet fortsætter Asmus Leth Olsen sin forskning inden for eksperimentel offentlig forvaltning. En disciplin, der, ifølge ham selv, ikke er helt nem.

”At lave eksperimentel forvaltningsvidenskab i den virkelige verden er kompliceret. Der er mange ting, der kan gå galt, og det kræver organisatorisk snilde at få det til at fungere. Men spørgsmålets vigtighed gør, at det er umagen værd. Forvaltningsvidenskaben har brug for en basal forståelse af borgernes opfattelse af performance og ansvar”.

Læs mere om Asmus Leth Olsens forskning.

Lektor Asmus Leth Olsen
Institut for Statskundskab