12. juni 2018

Ny undersøgelse om unges online kriminalitet

Forebyggelse

Sociologisk Institut har udarbejdet en undersøgelse af danske unges online-kriminalitet for Det Kriminalpræventive Råd. Undersøgelsen viser, at online og offline kriminalitet overlapper.

Sociologisk Institut har udarbejdet en ny undersøgelse om digital kriminalitet og unge, der viser, at online og offline-kriminalitet væver sig ind i hinanden, og at kriminaliteten kan blive en del af den unges digitale hverdagsliv. Undersøgelsen baserer sig blandt andet på interviews med 32 unge,  der har begået kriminalitet eller såkaldte risikofyldte aktiviteter på nettet (som eksempelvis ulovlig billeddeling eller køb og salg af stoffer). Herigennem kunne forskerne se, at kriminaliteten oftest har en lokal forankring, og at den knytter sig til personer i den unges netværk.

- Unge, der har en høj grad af social medieaktivitet, kommer til at blive præsenteret for en lang række muligheder for at begå ulovligheder på internettet, og det skal vi forholde os til i kriminalitetsforebyggelsen, siger Jakob Demant, lektor ved Sociologisk Institut, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, til Kristeligt Dagblad.

Facebookgruppen var en slags 'toppen af isbjerget'

En af de anonymiserede unge, som medvirker i undersøgelsen, fortæller her, hvordan der sker en sammenfletning af det digitale og analoge liv:

-Man kan se Facebookgrupperne som en slags 'toppen af isbjerget'. Hvis nogle af opslagene lød interessante, kunne man spørge yderligere ind til det i gruppechats. Folk var mere åbne i dem. Kan huske jeg blev inviteret til en fest via nogle fra en gruppe. Aftalte via gruppechatten hvor vi mødtes inden osv. Det viste sig så at være et drugparty, og jeg blev tildelt en rolle for at skaffe mdma af en dealer, der ventede i en cykelkælder. Selve handelen blev ikke diskuteret i chatten, men i et offentligt rum på en restaurant. (Valdemar, 19 år) .

Undersøgelsen peger også på, at langt de fleste unge ikke begår kriminalitet. Og blandt de unge, som er endt i situationer, hvor de kunne glide ind i kriminalitet, ser det ud til, at mange lader være. Dog er der også en stor del af de unge, som deltager i undersøgelsen, der påpeger den enkelthed og lethed, der er forbundet med at begå kriminalitet på nettet.

Undersøgelsen 'Unges kriminelle adfærd på nettet' er udført af lektor Jakob Demant, videnskabelig assistent Kathrine Elmose Jørgensen og ph.d.-studerende Sidsel Kirstine Harder, Sociologisk Institut. Undersøgelsen er finansieret af Det Kriminalpræventive Råd.

Læs hele undersøgelsen hos Det Kriminalpræventive Råd.