28. februar 2019

EliteForsk-pris til Rebecca Adler-Nissen

UNGE FORSKERE HÆDRES

Med en kometagtig videnskabelig karriere har professor i statskundskab og forsker i international politik på Københavns Universitet, Rebecca Adler-Nissen, placeret sig blandt landets bedste unge forskere.

Rebecca Adler-Nissen. Fotograf: Søren Kjeldgaard

Med data fra knapt en million tweets viser hun, hvordan helt almindelige borgere spiller en vigtigere rolle for spredning af dis-information i internationale konflikter end statslige myndigheder og medier.

Og med bogen ”Opting out of the European Union” beskriver hun, hvordan diplomatiske forhandlinger drives af hidtil ubeskrevne normer og ritualer.

Rebecca Adler-Nissen forsker i national suverænitet, europæisk integration og diplomati og har udviklet nye teorier, som øger forståelsen af international politik, herunder forståelsen af Ruslands reaktioner på sanktionerne i kølvandet på krisen i Ukraine.

Og i eftermiddag er hun en af de fem danske forskere, som bliver kaldt på scenen i Operaens foyer i København, når kronprinsesse Mary og uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers overrækker EliteForsk-priser til forskere under 45 år hvis arbejde er international særklasse.

Priserne er på 1,2 millioner kroner. 200.000 kr. gives som en personlig hæderspris og 1.000.000 kr. går til forskningsaktiviteter.

Diplomati i den digitale tidsalder

Rebecca Adler-Nissen har allerede som helt ung forsker sat forskningsmæssige dagsordener med udviklingen af nye metoder. Hun har blandt andet anvendt antropologisk feltarbejde og dybdegående interviews til at kaste nyt lys over forhandlinger i EU.

Hun har udgivet sine forskningsresultater i nogle af verdens mest anerkendte videnskabelige tidsskrifter inden for international politik og har modtaget en række nationale og internationale priser og bevillinger, ligesom hun også har modtaget flere priser for sine bøger og artikler.

Rebecca Adler-Nissen står i disse år i spidsen for forskningsprojektet DIPLOFACE om det internationale samarbejdes vilkår i en verden, hvor 24-timers mediedækning og talrige tweets og opdateringer på sociale medier fra statsledere og topembedsmænd udfordrer diplomatiets klassiske dyder om fortrolighed, takt og god tid til at overveje situationen.

- Det kan være underholdende når Trump, Netanyahu, Erdogan og andre statsledere tweeter fra deres smartphones, men det er også alvor: Krig, fred og politiske forhandlinger fra Ukraine til Brexit afhænger af et velfungerende diplomati. I dag opretholder lande deres image på nye måder, og billeder og udmeldinger når verden rundt på et splitsekund. Grundlæggende ved vi ikke, hvad det gør ved diplomatiet, men vi er nødt til at forstå, hvordan den digitale revolution forandrer international politik, hvis vi vil skabe fredelige løsninger i fremtiden, siger Rebecca Adler-Nissen.

Wiki: Rebecca Adler-Nissen

Dansk politolog (født 1979), der forsker i international politisk sociologi, EU's udvikling og internationale forhandlinger

• 2005: kandidatgrad fra Institut for Statskundskab, Københavns Universitet, Københavns Universitets guldmedalje
  • 2009: ph.d.-grad, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet