12. maj 2020

Dekanens dagbog #35

COVID-19

Sammen med prodekan Andreas de Neergaard og uddannelseschef Trine Klitgaard Bro holdt jeg i dag studenterzoom.

Ligesom jeg har mødtes med de ansatte via zoom, så havde vi inviteret alle studerende på SAMF til at høre om, hvordan sagerne står, nu hvor regeringen har meldt ud omkring den næste fase af håndteringen om coronakrisen. Det er selvfølgelig ikke som at holde et rigtigt stormøde på campus, men der var masser af spørgsmål – både sendt som mail inden mødet og på selve mødet. Og jeg håber, at vi fik svaret fyldestgørende på dem alle.

For mig var det vigtigt at få sagt, at vores mål for dette semester er at bidrage til bekæmpelsen af corona; vi skal hjælpe med at holde smittetrykket nede – vi skal holde R under 1. Det hensyn står over mange andre ting, herunder at levere præcis den undervisning, som vi normalt er stolte af at kunne levere. Det var også vigtigt for mig at udtrykke min bekymring overfor de studerende, som ikke trives i den nuværende situation, og overfor de studerende, som har vanskelige vilkår, som bliver endnu mere vanskelige. Den bekymring er ikke altid lige let at omsætte til handling, der kan ændre forholdene.

De handlinger, som for alvor skal til, kan jeg ikke foretage: jeg kan ikke sende folk tilbage på campus, f.eks. Men studievejlederne og andre kan yde en indsats for at styrke relationerne og give redskaber til f.eks. at planlægge sin uge, og de initiativer gjorde Trine rede for. Når verden bliver normal igen, og det gør den, så vil vi lave en satsning for mental sundhed, både for at håndtere efterdømninger af coronakrisen, men også for at skabe det bedst mulige studiemiljø på fakultetet. I det miljø vil brugen af online undervisning indgå. Dette har trods alt været en lejlighed til at udvikle nogle nye spændende formater, som skal have en chance for at blive foldet ud, som en del af et undervisningstilbud, hvor vi både kan mødes ansigt-til-ansigt og ansigt-til-skærm.

Dekanen på Zoom med studerende