27. februar 2020

Ekspert i danskernes mentale sundhed skal lede Institut for Psykologi

NY INSTITUTLEDER PÅ PSYKOLOGI

En stærk tværfaglig profil og drivkraft bag flere store forskningsprojekter i mental sundhed kommer til Københavns Universitet, når Vibeke Koushede pr. 1. maj 2020 bliver ny leder af Institut for Psykologi.

Vibeke Koushede. Fotograf:
Vibeke Koushede. Fotograf: Ty Stange.

Vibeke Koushede kommer til KU Psykologi fra en stilling som professor mso i public mental health ved Statens Institut for Folkesundhed på Syddansk Universitet. Her har hun i en årrække ledet flere større forskningsprojekter, heriblandt ABC for mental sundhed – et projekt, der har til formål at øge danskernes mentale sundhed og trivsel, og som er støttet af Nordea-fonden med mere end 30 millioner kroner.

Fra jordemoder til tværfaglig succesfuld forsker med stærke internationale netværk

Vibeke Koushedes forskningsfelt bevæger sig i spændingsfeltet mellem sundhedsvidenskab, samfundsvidenskab og humaniora. Forud for forskerkarrieren har Vibeke Koushede i flere år været ansat som jordemoder på hospitaler i Storbritannien og Danmark, og i sin forskning inden for mental sundhed og sundhedsfremme har hun også udviklet evidensbaserede kurser og ledet flere andre projekter som fx fødsels- og forældreforberedelsesprogrammet Nyfødt, som bl.a. har haft et særligt fokus på udsatte gravide. Vibeke Koushede har en ph.d.-grad fra det tidligere farmaceutiske fakultet på Københavns Universitet og er postgraduate i public mental health fra Warwick University.

- Med Vibeke Koushede får Institut for Psykologi en leder, som har stærke netværk såvel herhjemme som i udlandet. Hun har samtidig en imponerende erfaring i at tiltrække forskningsmidler, som vil være en styrke for instituttet og for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet. Institut for Psykologi har øget sine forskningsbevillinger betragteligt de senere år, men der er fortsat et stort potentiale, som Vibeke og hendes medarbejdere vil kunne realisere i de kommende år, siger dekan Mikkel Vedby Rasmussen og fortsætter:

- Vibeke er idérig, visionær og har energien til at formulere en fælles vision for Institut for Psykologi, og hun har et klart blik for den værdi, som instituttets attraktive uddannelser og betydningsfulde forskning giver Danmark. Og hun forstår indgående, hvordan instituttets medarbejdere og studerende kan skabe merværdi i samarbejde med andre fag og faggrupper. Det samarbejde starter på SAMF og på KU, hvor psykologi vil kunne yde et vigtigt bidrag til nye uddannelser, tværfaglige kurser og nye forskningsprojekter, siger dekan Mikkel Vedby Rasmussen.

Vibeke Koushede er enig i Institut for Psykologis potentialer såvel in-house som i samarbejde med andre institutter på SAMF og det øvrige KU, og hun glæder sig til at skulle starte i sin nye funktion på instituttet til maj:

- Jeg ser meget frem til at skulle arbejde sammen med medarbejdere og studerende om at udvikle en vision for instituttets fortsatte udvikling. Institut for Psykologi har et internationalt miljø og højt fagligt niveau med flere stærke forskningsgrupper inden for både grundvidenskabelig og anvendt psykologi, som har stor interesse og bevågenhed i disse år – fx børn og unges mentale sundhed og trivsel, stress, angst, tidlig indsats m.v. Det er også vigtigt for mig, at medarbejderne har et anerkendende og udviklende arbejdsmiljø, og at de studerende oplever, at deres studier, som kræver det højeste snit på KU at komme ind på, giver dem stærke faglige kompetencer og forbereder dem på at udfolde deres profession i dagens Danmark, siger Vibeke Koushede.

Vibeke Koushede er 45 år, gift og har fire sønner, hvor den ældste er 23 år og de yngste 13 år.