19. oktober 2022

Overraskende nyt: Din smartphone kan hjælpe til at styrke din hukommelse

Digitale hjælpemidler

Brugen af digitale enheder såsom smartphones kan hjælpe til at forbedre hukommelsesfærdigheder snarere end at medføre doven og glemsom adfærd. Det fastslår et internationalt forskerhold med dansk deltagelse.

Menneske med smartphone i hånden. Foto: Jonas Leupe, Unsplash
Foto: Jonas Leupe, Unsplash

De blinker og bipper løs i de fleste danske hjem. Faktisk har 93 procent af alle danske husstande ifølge Danmarks Statistik en eller flere smartphones, der kan påminde familiemedlemmerne om opgaver, begivenheder eller aftaler. Men hvordan påvirker det egentlig vores evne til at huske, når vi lader apparater minde os om gøremål i dagligdagen?

Tidligere forskning har indikeret, at vi mennesker kan rammes af "digital demens" – at vores hjernes evne til at opbevare information kan forværres, når vi lader telefonen og andre digitale hjælpemidler holde styr på sagerne. Et nyt studie viser imidlertid, at det modsatte også kan være tilfældet: Lagring af vigtige oplysninger på vores digitale enheder kan nemlig aflaste vores hukommelse, som så kan bruges til at huske andre ting, vi ellers ville have glemt.

Hjernen bruger krudtet på andet

Forskerne bag studiet, der er offentliggjort i ’Journal of Experimental Psychology: General’, udviklede en hukommelsesopgave, der blev udført på en tablet eller computer. Opgaven blev løst af 158 frivillige i alderen 18 til 71 år.

Deltagerne fik vist op til 12 nummererede cirkler på skærmen og skulle huske at trække nogle af disse til hhv. højre og venstre side af skærmen. Antallet af cirkler, de huskede at trække til den korrekte side, afgjorde deres betaling i slutningen af eksperimentet. Nogle cirkler blev markeret som værende af høj værdi, da de medførte 10 gange højere belønning end dem af lav værdi.

Deltagerne udførte denne opgave 16 gange. I halvdelen af forsøget måtte de kun bruge deres egen hukommelse til at huske, hvor cirklerne skulle trækkes hen. I den anden halvdel af forsøgene måtte deltagerne lave påmindelser på den digitale enhed.

Resultaterne viste, at deltagerne havde en tendens til at bruge de digitale enheder til at gemme detaljerne om cirklerne med høj værdi. Og da de gjorde det, blev deres hukommelse om disse cirkler forbedret med 18 %. Deres hukommelse for cirkler med lav værdi blev samtidig forbedret med 27 % - selv når de aldrig havde sat nogle påmindelser for dem.

“Vi var interesserede i, hvordan lagring af information på digitale enheder kan påvirke hukommelsen”, fortæller forskerholdets danske medlem, Dawa Dupont, ph.d.-studerende ved Institut for Psykologi på Københavns Universitet.

“Vi fandt, at når folk havde mulighed for at benytte et digitalt hjælpemiddel, hjalp redskabet dem til at huske de informationer, de havde gemt. Overraskende fandt vi dog, at dette også forbedrede folks hukommelse for information, der ikke var gemt.”

Dette skyldes ifølge forskeren, at brugen af digitale enheder ændrede måden, hvorpå folk brugte deres hukommelse til at lagre information af høj versus lav værdi.

”Når folk skulle huske af sig selv, brugte de deres hukommelseskapacitet til at huske den vigtigste information. Men da de kunne benytte et digitalt hjælpemiddel, gemte de den vigtigste information på enheden og brugte deres egen hukommelse til at huske mindre vigtig information”, forklarer Dawa Dupont.

Husk backup!

Undersøgelsen viste dog også en potentiel omkostning ved at bruge digitale påmindelser.

”Da de digitale hjælpemidler blev taget væk, huskede deltagerne cirklerne med lav værdi bedre end dem med høj værdi. Det viser, at deltagerne havde betroet informationerne om de mest værdifulde cirkler til deres digitale enheder og derefter glemte dem,” siger Dawa Dupont.

Alligevel konkluderer den danske forsker, at eksterne hukommelsesværktøjer virker – og ikke nødvendigvis forårsager 'digital demens'.

”Når vi lader digitale enheder om at huske ting for os, har hjernen flere ressourcer til at huske andre informationer. Brugen af ​​et digitalt redskab kan således forbedre vores hukommelse for information, som vi ikke har gemt elektronisk,” siger Dawa Dupont og uddyber:

”Men vi skal være omhyggelige med at sikkerhedskopiere de vigtigste oplysninger. Hvis et hukommelsesværktøj fejler, kan vi stå tilbage med intet andet end mindre vigtig information i vores egen hukommelse,” konkluderer Dawa Dupont.

Han tilføjer, at studiet blev designet til at undersøge generelle principper ved hukommelse snarere end at fokusere specifikt på smartphones. Selvom forskerne forventer, at fundene kan relatere sig til smartphones lige såvel som andre hukommelsesværktøjer, bør fremtidig forskning udføres specifikt på smartphones for bedre at kunne forstå deres indvirkning på hukommelsen.

Forskningsprojektet er støttet af en ESRC-bevilling og en bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Du kan læse studiet her.

Dawa Dupont
Ph.d.-studerende, Institut for Psykologi