14. december 2023

Antropolog vil undersøge udkantsområders drømme om at blive tech-landskaber

Bevilling

Hvad betyder det for udkantsområder at opbygge teknologiske fremtider, og hvordan kan disse fremtider reproducere eller rekonfigurere sociale og økonomiske uligheder? Det skal Samantha Dawn Breslin udforske takket være en DFF-bevilling.

St. John's, Newfoundland.
Projektet tager udgangspunkt i Newfoundland, som har udråbt sig selv som "Silicon Island". Foto: Shawn Harquail, Flickr

Mange kigger mod Silicon Valley og drømmer om samme succes inden for innovation og entreprenørskab. En del steder med den vision har dog en ganske anden socio-økonomisk historie, andre kulturelle værdier og ligger geografisk mere isoleret end Silicon Valley.

Hertil kommer, at Silicon Valley-virksomheder i stigende bliver grad kritiseret for at skabe ulighed og andre samfundsmæssige dårligdomme.

Med projektet ’Silicon Island: Building (In)Equitable Tech Futures in Out of the Way Places’ vil Samantha Dawn Breslin, adjunkt ved Institut for Antropologi, undersøge en lang række forhold, der spiller ind, når fjernt beliggende områder skal opbygge et blomstrende tech-landskab.

Iværksætteriets mange roller

Samantha Dawn Breslins case er Newfoundland i Canada, der har udråbt sig selv til at være ’Silicon Island’.

”Der er mange forskellige mennesker involveret i teknologisk innovation og iværksætteri i Newfoundland, herunder politiske beslutningstagere, investorer, organisationer og iværksætterne selv,” forklarer hun og uddyber:

”Jeg er interesseret i de forskellige roller, der er inden for teknologiudvikling og iværksætteri i provinsen, hvordan visioner om teknologi og fremtiden for provinsen interagerer, og hvordan teknologisk innovation og iværksætteri kan muliggøres på måder, der er både værdifulde og retfærdige for provinsens beboere.”

Selvom projektet tager udgangspunkt i Newfoundland, så er det Samantha Dawn Breslins forventning, at det kan kaste lys over lignende teknologiske udviklingsdrømme i mange andre udkantsområder på kloden.

En ø med en særlig historie

Silicon Valley ses ofte som indbegrebet af vellykket teknologisk innovation og iværksætteri – et scenarie, som andre steder ofte forsøger at efterligne.

”Newfoundland er dog meget forskellig fra Silicon Valley. Øen har en særlig social og økonomisk historie og er ofte marginaliseret i forhold til resten af Canada,” fremhæver Samantha Dawn Breslin og fortsætter:

”Jeg er interesseret i, hvordan teknologisk innovation og iværksætteri kan udvikles til at arbejde for bedre og mere retfærdige mulige fremtider på og for øen. Jeg er også interesseret i, hvordan Newfoundlands indbyggere allerede arbejder med det for øje, og hvordan det ser ud.”

Samantha Dawn Breslin vil anvende både datavidenskabelige teknikker og etnografiske forskningsmetoder i projektet, der støttes med 3,2 mio. kr. af Danmarks Frie Forskningsfond. Bevillingen gives i regi af Inge Lehmann-programmet, der har til formål at fremme ligestilling i landets forskningsmiljøer.

Samantha Dawn Breslin
Adjunkt, Institut for Antropologi