10. oktober 2023

Ayo Wahlberg bliver ny institutleder på Institut for Antropologi

TILTRÆDELSE

Ayo Wahlberg tiltræder den 1. november som institutleder. Han ser frem til, at instituttet nu kan fokusere fuldt ud på sine kerneopgaver, men vil samtidig fastholde den medarbejderinvolvering, der hjalp instituttet gennem et omskifteligt år.

Ayo Wahlberg. Foto: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Den 1. november tiltræder professor Ayo Wahlberg som institutleder på Institut for Antropologi.

Ayo Wahlberg

Ayo Wahlberg kommer fra en stilling som konstitueret institutleder, hvor han har stået i spidsen for et kollektivt ledelsesteam med repræsentanter for de ansatte, institutrådet Department Faculty Board. Rådet blev etableret i samarbejde med Det Samfundsvidenskabelige Fakultets dekan, Mikkel Vedby Rasmussen.

Ifølge Ayo Wahlberg giver afklaringen af instituttets ledelsesforhold mulighed for at have fuldt fokus på instituttets fremtidige opgaver:

”Det er en kæmpe ære for mig nu at være institutleder på et af verdens bedste antropologiske institutter. Og jeg er ydmyg over for opgaven. Mit fornemmeste job som institutleder vil være at sikre, at medarbejdere på instituttet har mulighed for at forske, undervise og engagere sig med både partnere og omverden. Det skal ske ved at samarbejde på tværs af karrieretrin, forskningsområder og fagligheder,” siger han.

Ayo Wahlberg har drøftet institutrådets fremtidige rolle med dekanen, og de er enige om, at institutrådet skal have en ny, permanent rolle som et rådgivende organ, hvor instituttets forskningsmedarbejdere kan bidrage til udviklingen af instituttets strategiske satsninger.

”Institutrådet virkelig har vist sit værd i forhold til inddragelse af medarbejdere, når der skal tages strategiske vigtige beslutninger. Det har fungeret som en slags fagfælle-kvalitetssikring af beslutningerne.”

Udfordringer og potentialer

Konkret ser Ayo Wahlberg det som en vigtig opgave at sikre flere frie forskningsmidler og i samarbejde med fakultetet at opbygge kapacitet til at tiltrække de partnerskaber og strategiske midler, som fylder mere og mere i funding-landskabet.

”Instituttet har oplevet et fald i eksterne bevillinger de sidste år, så vi har skarpt fokus på at vende tilbage til det niveau, vi havde før pandemien. Bevillinger er afgørende for, at vi kan bedrive vigtig antropologisk forskning. Og det kræver en målrettet indsats,” siger Ayo Wahlberg.

Til gengæld er han ikke i tvivl om behovet i Danmark, Europa eller på globalt plan. ”Aldrig har der været mere brug for antropologer og antropologiske indsigter,” som han selv formulerer det.

”Vi har sundhedsudfordringer. Transnational kriminalitet er på fremmarch, og mennesker flygter på grund af klimaforandringer, krig og fattigdom. Hvis vi skal kunne adressere disse samfundsudfordringer, har vi brug for menneskenær viden og kompetencerne til at anvende den. Det skal vi som institut være med til at sikre gennem toprelevant forskning og uddannelsen af højt kvalificerede studerende,” siger Ayo Wahlberg.

Hilser udpegning velkommen

Ayo Wahlberg er udpeget på anbefaling af ansættelsesudvalget og dekanen. Han hilser udnævnelsen af Ayo Wahlberg som ny institutleder velkommen.

"Jeg har været glad for samarbejdet med institutrådet og Ayo. Jeg glæder mig til at fortsætte det samarbejde. Ayo har altid været dedikeret til instituttet og demonstreret evnen til at formulere visioner på vegne af det. Det har affødt respekt blandt hans kolleger på antropologi," siger Mikkel Vedby Rasmussen.

Han peger samtidig på, at netop disse kvaliteter bliver afgørende i den kommende tid.

”En af de vigtigste opgaver på instituttet bliver at sikre, at indtægterne dækker udgifterne. Det skal ske ved at instituttet udnytter sin position som et verdenskendt forskningsmiljø til løbende at tiltrække eksterne forskningsmidler. Det kræver effektivt lederskab præget af stærke visioner, strategisk tænkning og god kommunikation. Her vil Ayo utvivlsomt bidrage med nye ideer og strategier i samarbejde med institutrådet på Antropologi."

Professor og institutleder
Institut for Antropologi