11. oktober 2024

Vi efterligner minoriteter, når de er varme, kompetente og moralske

Psykologi

Majoritetsgrupper er mere villige til at adoptere indvandrer- og minoritetsgruppers kultur, når den opfattes som varm, kompetent og moralsk. Det viser et nyt psykologisk studie med dansk deltagelse.

Hænder.
Majoritetsgruppers motivation til at adoptere indvandreres kultur afhænger af, hvor uundværlige mennesker fra minoritetsgrupper er for mainstream-samfundets identitet og økonomiske funktion. Foto: Clay Banks, Unsplash

Mens forskning i social indflydelse traditionelt har set på majoritetens indflydelse på minoriteten, kan medlemmer af minoritetsgrupper også udøve indflydelse på majoritetsgruppemedlemmers tanker og handlinger.

”Tidligere har forskningen dog typisk set migranter og andre minoritetsgrupper som en homogen enhed. Dermed har man overset, at majoritetsgrupper har nuancerede opfattelser af forskellige minoriteter,” fortæller Milan Obaidi, lektor ved Institut for Psykologi på Københavns Universitet.

Det handler om uundværlighed

I erkendelse af mangfoldigheden blandt indvandrer- og minoritetsgrupper har Milan Obaidi og forskerkollegaer undersøgt, hvordan indvandrer- og minoritetsgruppers forskellige karakteristika påvirker majoritetsgruppers adoption af deres kulturer.

Forskerne har analyseret tre forhåndsregistrerede studier – et korrelationelt og to eksperimentelle – med repræsentative stikprøver fra Storbritannien og USA. Det samlede billede viser, at medlemmer af majoritetsgrupper er mere villige til at adoptere indvandrer- og minoritetsgruppers kultur, når den opfattes som varm, kompetent og moralsk.

”Disse opfattelser får indvandrere og minoritetsgrupper til at virke uundværlige for mainstreamsamfundets identitet og økonomi,” forklarer Milan Obaidi.

Bidrager til identitet og økonomi

’Varme’ afspejler primært, i hvor høj grad individer forventes at være empatiske og samarbejdsvillige og prioritere gruppens interesser frem for individuelle interesser.

”Tidligere forskning har forbundet varme med evnen til at integreres i en gruppe af fremmede og dermed danne en social identitet. Man kan forestille sig, at varme overvejende påvirker majoritetens opfattelse af indvandreres identitetsmæssige uundværlighed,” foreslår Milan Obaidi.

’Kompetence’ vedrører opfattelsen af dygtighed og intelligens hos en gruppe eller et individ. Den faktor er særligt fremtrædende i sociale evalueringer i organisatoriske og økonomiske sammenhænge.

”Kompetence kan betegne den værdi, som nyankomne bringer til en økonomi. For eksempel når meget kompetente indvandrere kan udfylde kritiske roller med stor rekrutteringsefterspørgsel,” nævner Milan Obaidi.

Høj moral signalerer troværdighed

Endelig antages ’moral’ at spille en central rolle i udformningen af folks sociale identitet og i afgrænsningen af individer som enten insidere eller outsidere.

”Moral signalerer potentielle gruppemedlemmers troværdighed – om de vil være pålidelige og bidrage til social identitetssammenhæng. Moral er også af stor betydning for opfattelsen af økonomisk uundværlighed, da den kan indikere en oprigtig intention om at bidrage økonomisk til fællesskabet,” forklarer Milan Obaidi.

Samlet set viser undersøgelsen, at majoritetsgruppers motivation til at adoptere indvandreres kultur afhænger af, hvor uundværlige mennesker fra minoritetsgrupper er for mainstream-samfundets identitet og økonomiske funktion.

”Denne selektive adoption af minoriteters kultur har vigtige konsekvenser for kulturel dynamik og social lighed i rigtig mange samfund,” konstaterer Milan Obaidi.

Undersøgelsen, som er offentliggjort i British Journal of Social Psychology, kan læses her.

Milan Obaidi
Lektor