9. oktober 2024

Nyt nationalt videnscenter vil styrke småbørns psykiske sundhed

Forebyggelse

Med tre store fondsbevillinger etablerer Institut for Psykologi og Statens Institut for Folkesundhed ved SDU et videns- og kompetencecenter, der skal fremme 0-5-åriges trivsel og mentale udvikling. Centret vil omsætte ny forskning til indsatser målrettet småbørn, deres familier og fagprofessionelle.

Dreng i vandpyt
Foto: Colourbox

Mindst hvert sjette barn i Danmark i alderen 0-10 år oplever psykiske problemer, og otte procent vil være diagnosticeret med en psykiatrisk lidelse, inden de er fyldt ti år. Desuden er forekomsten af psykiske problemer markant højere hos børn, der vokser op i udsatte og belastede familier.

Der er derfor et stort behov for systematiske indsatser i kommunerne, der kan opdage og tage hånd om de børn, som enten har psykiske problemer eller er i fare for at udvikle dem.

Nu skal et nyt Nationalt Videns- og Kompetencecenter for Tidlig Indsats og Familieforskning være med til at skabe en mere effektiv, landsdækkende indsats med særligt fokus på at styrke alle 0-5-årige børns psykiske udvikling og trivsel. Det sker med støtte fra Novo Nordisk Fonden, TrygFonden og Ole Kirk’s Fond (se faktaboks).

”Forskningen viser, at det er langt mere effektivt at hjælpe børnene og deres familier, inden problemerne vokser sig store og gror fast. Samtidig kan vi med centret bidrage til at fremme den generelle trivsel hos de mindste børn og formidle viden om betydningen af den tidlige barndom for livslang mental sundhed,” siger professor Mette Væver, der bliver leder af det nye center.

Det nationale videns og kompetencecenter bliver etableret som en udbygning af det eksisterende Center for Tidlig Indsats og Familieforskning ved Institut for Psykologi på Københavns Universitet. Det sker i tæt samarbejde med Statens Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet, og centeret får til huse begge steder.

Vil omsætte ny viden til innovativ praksis

Centralt i det nye centers arbejde bliver at udvikle og iværksætte forebyggende indsatser i kommunerne, der gør det muligt at sætte tidligt ind.

Konkret vil centret fremme psykisk sundhed hos de 0-5-årige ved at:

• Udvikle, evaluere og implementere redskaber til tidlig opsporing af mistrivsel
  • Udvikle, evaluere og implementere mentalt sundhedsfremmende og forebyggende indsatser
  • Bidrage til kapacitetsopbygningen på området
  • Formidle evidensbaseret viden og bidrage til udvikling af politikker

Indsatserne skal ske i samarbejde med kommuner, fagprofessionelle og andre aktører og forskningsmiljøer. Men en hjørnesten bliver samarbejdet med faggrupper som sundhedsplejersker og pædagoger, der møder børnene i deres egne miljøer, og kommunernes pædagogisk-psykologiske rådgivninger.

Nogle indsatser vil være nye, mens andre bygger oven på eksisterende interventioner. Det er en ambition at mindske sociale ulighed i mental sundhed og inddrage endnu flere kommuner i det eksisterende arbejde med systematisk at få øje på børn, der viser tegn på psykiske vanskeligheder, for derved at kunne iværksætte tidlig hjælp til børnene og deres familier.

Partnerskab mellem to universiteter

Det nye center bliver et såkaldt ’Centre of Excellence’, hvilket signalerer en ambition om at være førende inden for den internationale forskning på området.

”Det er afgørende, at vi bedriver ambitiøs forskning, der kan dokumentere, hvordan vi bedst omsætter den nyeste forskningsbaserede viden til praksis i samarbejde med de fagprofessionelle, der har kontakt med børnene og deres familier i det daglige. Og at vi løbende kvalitetssikrer og videreudvikler praksis,” siger Mette Væver.

Her spiller partnerskabet mellem forskerne fra Center for Tidlig Indsats og Familieforskning og Statens Institut for Folkesundhed (SIF) en vigtig rolle, fordi det kan skabe nye synergier mellem den psykologiske forskning og forskning i folkesundhed.

”På SIF har vi stor ekspertise inden for blandt andet børns sundhed, registerforskning og interventionsforskning, som vi glæder os til at bringe i spil sammen med den psykologiske faglighed i centret. Det kræver et tværfagligt perspektiv at skabe viden, der kommer børn og deres familier til gavn,” siger Morten Hulvej Rod, professor og direktør for SIF.

Institutleder Annemarie Olsen, Institut for Psykologi, fremhæver også det praksisnære arbejde:

”Vi lægger her på instituttet stor vægt at kunne omsætte viden til praksis. Vi har derfor store forventninger til de indsatser, centret skal arbejde med, og den positive betydning arbejdet vil få for småbørn og deres familier.”

Nationalt Videns- og Kompetencecenter for Tidlig Indsats og Familieforskning åbner formelt i foråret 2025 med en konference målrettet fagprofessionelle og andre samarbejdspartnere.

Professor Mette Skovgaard Væver
Leder af Center for Tidlig Indsats og Familieforskning (CIF), Institut for Psykologi
E-mail: mette.vaever@psy.ku.dk

Professor Morten Hulvej Rod