8. oktober 2024

Nyt projekt vil udvikle brugen af kunstig intelligens til interviews

Bevilling

Med støtte fra Villum Fonden skal Hjalmar Bang Carlsen, SODAS, være med til at udvikle brugen af kunstig intelligens til videnskabelige interviews. Målet er at kombinere nogle af fordelene ved det dybe kvalitative interview med spørgeskemaundersøgelsens rækkevidde.

Illustration: Colourbox

Når samfundsforskere ønsker at afdække menneskers syn på forskellige spørgsmål, står de ofte foran et svært valg.

Skal de benytte spørgeskemaundersøgelser, der relativt hurtigt og billigt kan indsamle svar fra mange individer på nogle på forhånd fastsatte spørgsmål? Eller er det bedre at lave kvalitative interviews med enkeltpersoner, der går langt mere i dybden, men også er arbejdstunge og svære at skalere op?

Nu vil forskere bag et nyt projekt støttet af Villum Fonden (se boks) udvikle og afprøve en ny metode, der med hjælp af kunstig intelligens kombinerer nogle af fordelene ved det videnskabelige survey og det såkaldte semistrukturede interview.

Målet er udvikle en AI-model, en såkaldt AInterviewer, der ikke kun formår at besvare spørgsmål, som f.eks. ChatGPT allerede gør det, men selv kan stille kvalificerede spørgsmål og leve op til formelle krav om bl.a. datasikkerhed.

Lykkes det, vil der ifølge projektleder og lektor Hjalmar Bang Carlsen fra Copenhagen Center for Social Data Science (SODAS) være tale om et sjældent metodisk gennembrud. Han mener, at AInterviewer kan blive et helt nyt redskab i den samfundsvidenskabelige forskning:

”Ambitionen er, at vi med hjælp af generativ AI får mulighed for at indsamle kvalitative data på befolkningsniveau. Dermed kan vi på repræsentativ vis analysere befolkningsgruppers erfaringer og holdninger på en måde, som giver mere plads til respondenternes perspektiv og erfaringshorisont end det standardiserede survey,” siger Hjalmar Bang Carlsen, der leder projektet i samarbejde med Anna Rogers fra IT-Universitetet.

”Men samtidig er det vigtigt at understrege, at AInterviewer ikke vil kunne erstatte det semistrukturerede interview, der fungerer som et samspil mellem intervieweren og den interviewede. AInterviewer er et supplement, der nok især vil kunne kvalificere det traditionelle survey og dermed skabe en tredje måde at indsamle interview data i socialvidenskaben.”

Grøn omstilling som case

For at kunne udvikle og teste AI-modellen gennemfører forskerne en undersøgelse af danskernes syn på og erfaringer med den grønne omstilling. Den bliver gennemført i tre varianter:

850 deltagere skal gennemføre AI-interviews, når en første version af AInterviewer er udviklet. 50 vil deltage i normale kvalitative interviews, mens 400 skal gennemføre en spørgeskemaundersøgelse.

”Vi får dermed mulighed for at sammenligne kvaliteten af AI-interviews sammenlignet med to kendte metoder. Det gør os i stand til at videreudvikle modellen, og vi vil som bonus samtidig give ny viden om danskernes syn på den grønne omstilling,” siger Hjalmar Bang Carlsen.

I praksis bliver AInterviewer udformet som en chatbot, der kan gennemføre interviews på både dansk og engelsk. Modellen bliver open-source og dermed tilgængelig for andre forskere, ligesom projektet lægger op til, at AInterviewer skal videreudvikles gennem nye projekter.

Læs mere om Villum Fondens uddelingsrunde: 47 millioner til tværfaglig forskning

Lektor Hjalmar Bang Carlsen
Copenhagen Center for Social Data Science